2017 begon met een wereldwijde mars vóór vrouwenrechten (en tegen het vrouwonvriendelijke, seksistische gedrag van de toen net ingewijde president van Amerika) en eindigde met de val van seksueel misbruiker Harvey Weinstein en de krachtige #MeToo-beweging.

Desondanks vond schoenenmerk Jimmy Choo het een uitgelezen jaar om een commercial te maken waarin Cara Delevingne - in een kort glitterjurkje en in hoge glitterhakken - wordt nagekeken, -gefloten en -geroepen op straat. Het filmpje is min of meer een ode aan het zogenaamde 'catcalling'. Op een gegeven moment zegt een man 'nice shoes, lady' maar de manier waarop hij haar ongegeneerd nakijkt, suggereert iets anders.

youtubeView full post on Youtube

Het filmpje werd al in november online gezet, maar deze week ontstond er ophef op Twitter. Veel mensen menen dat de reclame seksistisch is en de vrouwonvriendelijke maatschappij waartegen #MeToo juist ageert, verheerlijkt.

'Perhaps now is not the best moment to run an ad about how cool and sexy catcalling is?' vroeg een Twitteraar zich af. 'Because women are still shiny objects', schreef een ander.

Dat Cara Delevingne de ster van het filmpje is, is ook wat gek aangezien het model een van de vrouwen was die haar verhaal over Harvey Weinstein deelde.

Volgens sommige media, waaronder Mashable, heeft het schoenenlabel de reclame ondertussen teruggetrokken. Maar op YouTube is de commercial nog gewoon te vinden. De tweet die het Jimmy Choo-account stuurde om het filmpje te promoten, is wel verwijderd.