Het is hét favoriete jasje van Selena Gomez (als in echt, écht favoriet, ziehier het fotobewijs), Gigi Hadid, Rihanna en Kanye West. En daardoor van zijn vrouw Kim, haar hele familie en de hele wereld. Het jasje dat ooit toebehoorde aan rebelse types, had in 2017 al een opleving. Calvin Klein, Tibi, Adam Selman, het zijn maar een paar labels die het (oversizede) spijkerjasje in hun collecties hadden opgenomen. En als we The Guardian mogen geloven, is het dragen van dit denim item het nieuwe powerdressen.

Dat zit zo.

Authenticiteit

Als er één ding kenmerkend is voor de tijd waarin we leven is het ons verlangen naar authenticiteit. Met de komst van social media werd het woord vooral onder marketeers een buzzword. Logisch, hoe meer we met informatie en beelden worden overspoeld, hoe meer we gaan twijfelen aan de oprechtheid en echtheid ervan. Om dat te tackelen zijn merken zo authentiek mogelijk in hun uitingen op platforms en reclames. Het getrainde kritische oog van de nieuwe generatie consumenten prikt namelijk snel door de glamour- en fake news-bubbel heen.

Volgens The Guardian is dit een van de redenen dat het iconische spijkerjasje zijn comeback heeft gemaakt. Authenticiteit, zo schrijven ze, is de balans tussen keeping it real en keeping it cool, en wat ademt dat meer dan een denim jasje? Exact. Van Vetements en Balenciaga tot aan Tibi, Calvin Klein en Off-White; op de recentste modeweken had ieder (cult)modelabel wel een denim jasje in zijn collectie. Veelal in boxy, oversized vorm.

instagramView full post on Instagram

Powerdressen en empowerment

Wat The Guardian predikt druist overigens in tegen de voorspelling van modehelderziende Li Edelkoort dat vrouwen zich meer als godinnen gaan kleden (en gedragen). Thema's als 'powerdressing' en 'empowerment' worden volgens haar door ontwerpers steeds meer als leidraad genomen. In haar presentatie voor de lente/zomertrends voor 2019 zei Edelkoort dat stijlen die geassocieerd worden met Griekse godinnen, zoals draperieën en plooien, volgend jaar zomer erg populair gaan worden, omdat vrouwen op zoek gaan naar luxe-uitingen die hun innerlijke godin onderstrepen.

Ach, zo gaat het wel vaker met mode, vergelijkbare thema's, totaal andere uitkomst. We zullen moeten wachten welke trend uiteindelijke de meeste aanhangers kreeg. We komen er nog op terug.