Vandaag is een heugelijke dag: ELLE's gloednieuwe februarinummer ligt in de schappen, een trendnummer bombol modehits voor het nieuwe seizoen. ELLE's Edine legt in haar voorwoord uit waarom je die niet missen mag:

'Wat het februarinummer extra aantrekkelijk maakt, is allereerst het begin van het nieuwe kledingseizoen. Of ik nu nog op moonboots – hakken in een tasje – door serieuze sneeuw naar de redactie schuifel, of met een verkeerd geplande regenbui weer naar huis ga, het is nooit te vroeg om te voorpretten en te plannen welke kleren we straks in het voorjaar willen dragen. En wat het februarinummer nog lekkerder maakt, zijn de rest van alle trends voor het nieuwe seizoen.

We laten natuurlijk veel catwalkontdekkingen zien. En daarnaast wat we kunnen verwachten op het gebied van beauty, gezondheid, wonen en reizen. Zo drinken we straks allemaal heerlijk roze Kashmiri-chai, vatten we liefde voor de lama op en willen we en masse op vakantie naar een Netflix-bestemming. Ja, dat is allemaal aan de hand – vrij onschuldig allemaal en leuk om te weten. Serieuzer in deze vooruitblikkende editie is het verhaal van Channa Brunt over de Like-cultuur die creepy vormen begint aan te nemen. Het stuk is aanleiding genoeg om je eigen socialmediagedrag weer eens goed tegen het licht te houden.

De menselijke maat wordt steeds belangrijker

In het kader van de trends en voorspellingen voor 2018 kreeg ik een filmpje van de bekende futurist – mooi woord – Gerd Leonhard doorgestuurd, waarin hij uitlegt dat we op het punt staan van een enorme take-off en dat de wereld zoals we hem nu nog kennen ongekend snel zal veranderen op het gebied van digitalisering, vervoer en automatisering, met smart cities en mensen die letterlijk zijn aangesloten op computers – precies, zoals in de sciencefictionserie Black Mirror. Serious stuff. Leonhards boodschap is dat er één ding ontzettend schaars zal zijn in een wereld waar straks alles evenredig perfect is: onze menselijkheid. In de toekomst zal er enorme behoefte zijn aan honderd procent menselijke eigenschappen als intuïtie, ethiek, empathie, nieuwsgierigheid, voorstellingsvermogen, emoties en creativiteit. Dus hoe onwaarschijnlijk snel ons leven ook geautomatiseerd zal raken, van onderwijs en vervoer tot simpele dagelijkse dingen, en wat de heren en dames futuristen, trendwatchers en forecasters ons ook vertellen: die menselijke maat wordt stééds belangrijker.

Daar werd ik dan wel weer blij van. Intuïtie, ethiek, empathie, nieuwsgierigheid, voorstellingsvermogen, emoties en creativiteit zijn stuk voor stuk eigenschappen die we in ELLE juist willen blijven belichten. Door creatieve geesten een podium te bieden, door je individuele stijl te stimuleren en door je stof tot nadenken te geven over wie je wilt zijn in de wereld. Over creativiteit gesproken: ELLE won vorige maand de Mercur – een belangrijke prijs in bladenland – voor beste artdirection. Volgens de jury is het ELLE's artdirector Rachel Wols gelukt eerst ELLE Eten en ELLE Decoration te restylen en vervolgens ELLE naar een next level te brengen. Het resultaat valt zeer bijzonder in de smaak bij de Mercurs-jury: dit is top-artdirection, strak doorgevoerd vakmanschap.'

Edine

instagramView full post on Instagram