Move over ananas, dit wordt het modefruit in 2018

Blessed be the fruit.

Meest gelezen

Het was 2014. Alle grote modehuizen predikten één type fruit: de ananas. Dit ging nog wat seizoenen door om in 2016 een korte overstap naar kersen te maken. Het jaar 2017 was zeker weten het jaar van de citroen, mede mogelijk gemaakt door Beyoncé die de citroen voor een grootschalig publiek wist te linken aan roots, vrouwelijkheid en overspel.

In alle eerlijkheid, na de ananas, de kersen en de citroen was zo'n beetje ieder stuk fruit wel een welkome accessoire. De banaan kwam, we zagen sinaasappels op kleding. Vergeten we nog wat?

Advertisement - Continue Reading Below

Zoals we zeker weten dat avocado dé groente onder de millennials is, lijken we er als het over fruit gaat niet uit te komen.

Family fruit salad 🍒🍉 @abritel_homeaway #holidays

A post shared by Adenorah (@adenorah) on

Genot- en stijlmiddel

Binnen de kunst zijn er verschillende feministische stromingen die fruit als taboedoorbrekend- of als stijlmiddel gebruiken. Fruit artist Stephanie Sarley is met haar fruitfoto's en -filmpjes al drie keer door Instagram geblokkeerd. De seksuele connotatie gaat het socialmediaplatform blijkbaar iets te ver.

Zo, we zijn weer wakker. Terug naar fruit en mode. Op de afgelopen modeweken was één fruitsoort wel heel duidelijk aanwezig: de banaan. Prada heeft voor de lente/ zomercollectie een bananenoorbel ontworpen en Fendi heeft een tas met bananenthema in de collectie. Het kwam niet helemaal onverwachts, jurken en T -shirts met bananen waren in de zomer van 2017 heel erg aan de hand.

Advertisement - Continue Reading Below

De lente/ zomercampagne 2018 van Loewe laat heel duidelijk zien dat fruit een prominente rol speelt in mode. Fotograaf Steven Meisel schoot het Italiaanse model Vittoria Ceretti terwijl deze verschillende soorten fruit bij haar mond houdt.

Citrussferen

Hoe zit dat dan? Wat gaan we dragen in 2018? Volgens ELLE's fashion editor Dido Mani blijven we de komende maanden nog in citrussferen, zonder een duidelijke voorkeur uit te spreken. En niet alleen op onze kleding, maar ook in onze nettentasjes (het goedkopere equivalent van het rieten mandje) gooien we in 2018 graag wat kleuren geel en oranje.

Summer accessories @maxandco #maxandco #extraordinaryeveryday #ad

A post shared by Adenorah (@adenorah) on