Dit dubieuze accessoire maakt een comeback

Dankzij Balenciaga en consorten.

Meest gelezen

Er iets met de scrunchie, oftewel de wokkel, aan de hand. Al jaren leidt het haaraccessoire een ingewikkeld bestaan: het wordt of geliefd, of verguisd. Door de tijden heen heeft de wokkel vele stijlaanhangers gehad: in de jaren 80 was het disco, in Nederland in de jaren 90 gabber, in de zero's droegen alleen huismoeders het ding en tussendoor wisten heel statige oudere dames er in een zwarte velvetvariant altijd wel mee weg te komen. En nu is-ie wéér aan een revival toe.

Advertisement - Continue Reading Below

De verguizing

We gaan terug naar het jaar 2003. In aflevering vier, seizoen zes van Sex and The City wordt Carrie hysterisch wanneer zij het boek van haar vriend Berger bespreekt. Waarom had hij het vrouwelijke personage in zijn boek in hemelsnaam van een scrunchie voorzien? Geen enkele New Yorker zou zich daarmee op straat durven vertonen:

'You have your leading lady running all over town wearing a scrunchie! A scrunchie. (...) Okay but here's the thing. Here's my crucial point.No women who works at W-magazine and lives on Perry Street would be caught dead at a hip downtown restaurant wearing a scrunchie! Man, it's a good thing I came along because you may know the fellas but I know the ladies.'

Meest gelezen

Volgens Carrie droeg een zichzelf respecterende vrouw geen wokkel. Punt uit. En daar was iedereen het mee eens.

Elf jaar later kopte de New York Post dat de terugkeer van het elastische stukje stof onafwendbaar was. Zij weten dit aan de terugkeer van de jarennegentigmode en aan Bella Hadid, Selena Gomez en andere it-girls. Zij waren dé stijlvoorbeelden voor de jonge millennials. Zij hadden blijkbaar niet de SATC-memo ontvangen of zagen de ironie ervan in. De wokkel nam gretig aftrek onder zogenaamde slash artists en American Apparel-dragers. Nu, weer vier jaar later, schrijft WWD dat het haaraccessoire dankzij de revival van de jaren 80 in de mode is. En zo lijkt het ook.

Scrunchie team

A post shared by Diletta Bonaiuti (@dilettabonaiuti) on

Advertisement - Continue Reading Below

seriously?! ugh

A post shared by IZZY🦋🍒🌈 (@izaijzerman) on

Grote modehuizen en -merken onderstrepen de revival. Cultlabels zoals Mansur Gavriel en Maison Cléo namen de wokkel op in hun collectie – alles wat zij aandragen wordt sowieso een modehit – en Balenciaga (onder leiding van de hipste ontwerper van het moment Demna Gvasalia) voorzag zijn modellen voor de resort 2018-campagne van verschillende exemplaren.

Kijk, en dan wordt het echt interessant. Als Demna Gvasalia zegt dat het leuk is, Maison Cléo en Mansur Gavriel het accessoire aanbieden, wie zijn wij dan om de wokkel niet te overwegen?

Balenciaga resortcollectie 2018