Hear hear! Ganni, ASOS, Zara, Monki en H&M hebben zich verbonden aan een overeenkomst met de Global Fashion Agenda, kortweg GFA, een internationale organisatie die zich inzet voor de verduurzaming van de modeindustrie. En niet alleen deze vijf merken; in totaal hebben 64 modebedrijven in samenwerking met de GFA een overeenkomst ondertekend waarin zij verklaren duurzamer te produceren om hun doelstellingen in 2020 te halen. Deze 64 bedrijven (waaronder ook Adidas, Monki, Filippa K en Reformation) vertegenwoordigen (helaas nog maar) 7,5 % van de globale mode-industrie en hebben onlangs hun doelstellingen voor 2020 gepresenteerd aan de GFA en deze staan nu online.

Elk merk een eigen strategie en doel

Het predicaat 'duurzaam' is behoorlijk rekbaar en elk merk vult deze doelstelling dan ook op een eigen manier in. De GFA heeft vier thema's opgesteld: het gebruik van recyled textiel, tijdloze ontwerpen die langer mee kunnen gaan, de inzameling van gebruikte items en de verkoop van gebruikte kleding.

VolgensWomens Wear Daily zullen Inditex, Ganni, Asos en H&M duurzamer ontwerpen en willen zij de komende twee jaar het gebruik gerecycled textiel bij hun collecties opschroeven. Asos heeft zich ten doel gesteld om meer duurzame materialen te gebruiken en textielgebruik van niet recyclebaar materiaal te vermijden. En Ganni heeft het plan om alle Deense Ganni-winkels in 2020 te voorzien van een textielinzamelingspunt.

Noodzaak, beloftes én daden?

De roep om verandering in de mode-industrie is groot. Volgens een onderzoek van de Bosting Consulting Group verbruikte de modebranche wereldwijd in 2015 79 miljard kubieke meter water, was het verantwoordelijk voor 1715 ton aan CO2-uitstoot en produceerde het een haast niet voor te stellen 92 miljard ton (ton!) aan afval. Tijdens de aanstaande Copenhagen Fashion Summit (het jaarlijks event van de GFA) in mei 2018 zullen de 64 bedrijven een voortgangsrapport presenteren.

Wordt vervolgd.