Na het tweevoudige akkefietje tussen Louis Vuitton en veilingsite eBay (laatste verloor beide keren, plus een slordige 40 miljoen euro), gaat de modegigant opnieuw de internet-strijd aan. Deze week staan zoekmachine Google en Vuitton tegenover elkaar voor het Europese gerecht over zoekresultaten.

Lang verhaal kort. Je googelt een designer, bijvoorbeeld 'Louis Vuitton', en wat krijg je in beeld: een hele zwik betaalde advertenties van dubieuze internetzaakjes die vergelijkbare (nep-)producten aanbieden. Niet koosjer, vindt Vuitton. Google zou woorden als 'Louis Vuitton' niet zomaar aan de hoogste bieder mogen verkopen voor een positie bovenaan de lijst zoekresultaten. Sterker nog, ze zouden alleen exclusief aan de eigenaar van de merknaam aangeboden mogen worden.

Google zegt op haar beurt dat er alleen geld wordt verdiend - en dus ook betaald - wanneer bezoekers op de advertentietjes klikken.

Wat de uitslag van deze zaak gaat worden? Don't hold your breath - gisteren zijn ze gestart, maar er wordt verwacht dat de zaak tot aan de komende winter, al dan niet begin 2010 zal doorrommelen...