SPONSORED

Zo'n modelabel ontdekken dat je vervolgens anderen ook gaat tippen, daar heb je ons voor. En we kunnen je zeggen: dit is er zo een. Son of a Tailor heet het. En niet alleen de naam is leuk. De Kopenhaagse oprichters Jess Fleischer en Andreas Langhorn bedachten het simpele maar des te geniale concept. Lees, leer en geef ons eens ongelijk.

Hoe het werkt

Son of a Tailor verkoopt op maat gemaakte T-shirts voor manvolk, te bestellen via een paar klikken met je muis. Centraal in het concept staat een, laten we het smart T-shirt algoritme noemen, dat gebaseerd is op vier simpele stappen (leeftijd, lengte, gewicht en schoenmaat). Die gegevens worden vervolgens naast data van 20.000 mannen gelegd om te zorgen dat de tailor aan de andere kant van de glasvezelkabels een zo perfect mogelijke fit voor jouw lief kan creëren. En dat perfecte T-shirt zelfs in het diepste geheim door - pak 'm beet - de Kerstvrouw kan worden besteld.

Fashion design, Hand, Design, Automotive design, Finger, Room, pinterest

En dat dat bijna altijd goed gaat blijkt wel uit de extreem lage return rate van 7 procent, aldus Fleischer. Die ligt bij grote webshops vaak tussen de 30 en 50 procent. Dat was overigens bij de start, in 2014, nog wel wat anders. Toen vroeg Son of a Tailor de klant online ook vragen te beantwoorden over hun bouw (atletisch? gezet?), maar dat resulteerde soms in teleurstelling daar waar de klant in kwestie zichzelf iets te veel als Olympisch zwemmer had ingeschat. Of juist andersom. Tegenwoordig is het algoritme gebaseerd op vragen die zo open zijn dat er eigenlijk niks mis kan gaan, maar toch zo gedetailleerd dat er een ideale fit voor de klant uit opgemaakt kan worden.

Duurzaam

Bonuspunten: dit concept is ook nog eens veel duurzamer dan je (vaak toch slechtzittende) basics inslaan bij een grote keten. Laatstgenoemde produceert in grote aantallen tegelijk en moet nog maar zien hoe en of ze ze allemaal verkopen. Son of a Tailor gaat logischerwijs pas over tot productie nadat een order is geplaatst. En door het wegvallen van een tussenstation in de vorm van een retailer wordt veel (vervuilende) transport voorkomen. Het directe contact tussen Son of a Tailor en de klant gaat zelfs zo ver dat je kunt zien precies welke tailorman aan jouw shirt heeft zitten naaien. De productie vindt plaats in Europa, in ateliers waar de werkomstandigheden streng worden gecontroleerd, iets waarover Son of a Tailor volledige transparantie biedt.

Needless to say tot slot, dat kwaliteit hoog in het vaandel staat. Zo worden er bijvoorbeeld katoenvezels van 35 mm gebruikt waar die bij een normaal T-shirt meestal 10 mm zijn, waardoor ze veel zachter aanvoelen en langer meegaan. Niet voor niets zijn mannen uit de creatieve sector (mode-, muziek- en filmindustrie in Denemarken en daarbuiten), waar een goed T-shirt zo'n beetje het uniform is, al enthousiaste afnemers.

Zelf een Son of a Tailor-shirt voor je wederhelft bestellen voor Kerst? Kan! Maar nog leuker is misschien om een gift card cadeau te doen, zodat hij zelf zijn bestelling kan plaatsen en je zeker weet dat er het perfecte Tee voor hem uitkomt.

Hier ga je naar de site. En laat ELLE-lezers nou een fijne korting beloofd zijn. Met de code 'ELLENL15' krijg je bij het afrekenen 15 procent discount. Ha!

Text, Font, Material property, Box, pinterest