80 jaar is ze, maar too cool for school. En niet alleen in het geschreven woord; iconisch schrijfster Joan Didion stoot campagne-queen Daria Werbowy van de troon en is hét gezicht van de Céline spring/summer 2015-campagne.

De Amerikaanse schrijfster en voormalig Vogue US-journalist wordt al jaren geroemd om haar essays en romans met thema's als het verdwijnen van de Amerikaanse moraal en culturele chaos, maar heeft op internet ook een grote schare fans vanwege haar eigenzinnige (kleding)stijl. Juergen Teller kreeg de eer een 'Teller tell-tale' van haar te schieten, een close-up met flinke flitser, waarin Didion een signature Céline-zonnebril en zwarte coltrui rockt; een totaalplaatje dat perfect past bij de minimalistisch chique, coole doch intelligente vrouw waar Céline-genie, Phoebe Philo, voor ontwerpt.

Bijkomend detail: voor de spring/summer-collectie van Céline greep Philo terug naar de sixties en seventies, de tijd waarin Didion floreerde en haar beroemde Slouching Towards Bethlehem en de roman Play It As It Lays uitkwamen.

Céline is trouwens niet het enige modehuis dat een stijlvolle oudere dame inschakelt. Dolce & Gabbana, Lanvin en Marc Jacobs gingen Philo al voor. Maar voor Didion komt deze campagne zeker niet ongelegen. Haar neef Griffin Dunne is al een tijdje een kickstartercampagne aan het voeren voor een documentaire over Didions leven. Die komt er dus wel, gokken wij zo.

Lara Stone bespringt Justin Bieber voor de nieuwste Calvin Klein-campagne en Beliebers zijn WOEDEND >