Steeds meer modehuizen stappen over op het veelbesproken ‘see now, buy now’-systeem – we namen het al eerder met je door – waarbij de catwalkshow pas plaatsvindt wanneer de betreffende collectie ook daadwerkelijk voor de consument verkrijgbaar is. Maar niet Gucci, zo blijkt vandaag.

Gucci is booming. Sinds Alessandro Michele het hoofdontwerpersstokje overnam van Frida Giannini, met als doel nieuw leven te blazen in het Milanese modehuis, ging de ontwerper volledig zijn eigen gang en bracht een nieuw soort romantiek terug op de catwalk met een fantastische seventies vibe. En dat werkt. En niet zo’n beetje ook. Celebs en modeliefhebbers; iedereen wil iets van Michele.

En dat zou iets te maken kunnen hebben met het feit dat daar waar steeds meer designers er nu voor kiezen om het roer eens goed om te gooien waar het fashion week-etiquetten betreft, Gucci het modehuis is dat de kont tegen de krib gooit.

Francois-Henri Pinault, CEO van het luxebedrijf Kering, waar oa Gucci onder valt, heeft aan Bloomberg laten weten dit nieuwe concept, aangejaagd door Burberry en voormalig Gucci-designer Tom Ford, de droom van luxe ontkracht. Het maandenlang moeten wachten voordat items die je op de catwalk hebt gezien in de winkel hangen, creëert volgens hem juist een verlangen naar zijn labels.

‘There are some brands for which a runway show is a communications event. Burberry has doubtless decided what suits it best. What we will decide will be what suits our brands and our vision of luxury.’ Aldus Pinault.

Tja, waarom iets repareren dat niet kapot is (lees: dat de kassa keihard laat rinkelen)? Helemaal ongelijk kunnen we de man hierin niet geven…

Team Burberry of Team Gucci? Dit verhaal krijgt ongetwijfeld nog een staartje.