Wanneer je modester rijzende is kun je al snel volstaan met één naam. Chanel, Prada, Gucci, Givenchy… ‘Dat kan ik ook’, dacht Hussein Chalayan en hop, zijn voornaam is rigoureus van de voorpui verwijderd.

- HUSSEIN
Vanaf de aanstaande zomercollectie moeten we het label dus ‘Chalayan’ noemen. ‘Ik zat er al een tijd aan te denken en ik doe het vooral omdat ik zo’n lange naam heb’, verklaart Chalayan aan WWD. ‘Nu kunnen mensen zich focussen op één woord. Ook grafisch gezien is dit veel duidelijker en makkelijker te onthouden.’

Chalayan brengt binnenkort een boek uit >

Én zijn eerste parfum >

Maar er is meer. De Brits/Turks-Cypriotische designer lanceert binnenkort ook een goedkopere lijn, genaamd Grey Label. ‘De collectie heeft accenten uit de hoofdlijn in zich, maar deze lijn is meer toegankelijk. Misschien zie je wel een sweatshirt-interpretatie van een stuk dat op de catwalk is verschenen.’ Aldus Chalayan aan WWD.

Smullen: prijzen van Chalayans nieuwe Grey Label beginnen bij € 100.

Dit zijn de winnaars van de CFDA Fashion Awards 2011 >