‘Nothing tastes as good as skinny feels!’, zo luidt een befaamde uitspraak uit 2009 en is tevens het levensmotto van modellengrootheid Kate Moss. Pittig, maar ach, een ieder die Kate kent, weet dat je een onbezonnen uitspraak als deze met een korreltje zout moet nemen.

PRO-ANOREXIA
De Britse website Zazzle vond de uitspraak tegen eten hilarisch en besloot ‘m op T-shirts te drukken, plus ermee te adverteren. Saillant detail: de shirts zijn voor jonge kinderen. Oeps, geen slimme zet. De Advertising Standards Authority (AVA) vatte de uitspraak op als pro-anorexia en heeft een stokje gestoken voor de productie en de campagne.

Weddingbells! Kate Moss is getrouwd >

AANKLACHT
De aanklacht van de AVA? De T-shirts zijn onverantwoordelijk en kunnen schade aanbrengen bij kinderen. Ook kunnen ze body image issues aanmoedigen en ongezonde relaties met voedsel ontwikkelen. Auch, dat is nogal wat. Uiteraard zijn de collectie en campagne direct van de markt gehaald. Gelukkig is Zazzle er met een waarschuwing vanaf gekomen.