LEEGLOOP BIJ HALSTON
Grote veranderingen bij het label Halston. Na het vertrek van Sarah Jessica Parker als creatief directeur bij Halston Heritage (de goedkopere lijn van Halston), trekt nu ook Miramax Films-baas Harvey Weinstein zich terug. Weinstein had een flinke stapel aandelen in handen en huurde voor het label grote namen in als Tamara Mellon en Rachel Zoe. Een flinke klap voor Halston, dat naar het schijnt nu hard op zoek gaat naar een nieuwe investeerder.

HUMBERTO LEON & CAROL LIM
Na zo’n zeven jaar zet Kenzo de samenwerking met ontwerper Antonio Marras stop. Humberto Leon en Carol Lim, de oprichters van shop/label/showroom Opening Ceremony, nemen het ontwerpstokje over.

‘Het is geweldig om een jonge en moderne generatie naar Kenzo te halen,’ verklaart Pierre-Yves Roussel van LVMH aan WWD. ‘Marras was trouw aan de oorsprong van het label, maar wat we nu nodig hebben, is iets dat meer energie heeft en een nieuwe groep aanspreekt.’

De afgelopen mannencollectie van Kenzo onder de Italiaanse Marras was dan ook zijn laatste. Vanaf deze maand zitten Leon en Lim al achter de ontwerptafel. Drukke tijden dus voor het duo, die ook nog de winkels en collecties van Opening Ceremony blijven runnen.

Spannend: Het Britse House of Hackney en Opening Ceremony werken samen >

NIEUWE VISIE
LVMH heeft grote plannen met Kenzo. Zo moeten Leon en Lim ervoor gaan zorgen dat Kenzo terugkomt op de Amerikaanse markt – waaruit het label zich in 2003 moest terugtrekken – en moet het label zich gaan meten met de ietwat betaalbare, jonge high fashion-merken als Marc by Marc Jacobs.

Aardig wat hooi op de modevork van Leon en Lim, lijkt ons zo. Daarom geeft Humberto Leon ook aan dat ze een ploeg om zich heen gaan bouwen. ‘We gaan een gevarieerd team om ons heen bouwen om onze visie voor Kenzo te bewerkstelligen,’ verklaart Leon aan WWD. ‘Wij maken de schetsen, maar we hebben daarnaast altijd met een grote groep gewerkt.’

De nieuwe Kenzo-ontwerpen gaan tussen de € 200 en € 1.500 kosten.

SONIA RYKIEL OP DE MARKT?
Verkoopt het Franse label Sonia Rykiel een flinke bende aandelen? Rykiel-directeur en dochter van Sonia, Nathalie Rykiel, denkt eraan om het grootste deel van de aandelen van het label op de markt te gooien. Dit zou Rykiel helpen om verder uit te breiden. ‘Ik heb nog geen definitieve keuze gemaakt. Ik ben eigenlijk net pas op het idee gekomen,’ verklaart Nathalie aan Vogue UK.

‘Ik weet niet of ik het ga doorzetten, maar ik wil het merk wel verder uitbreiden. Het heeft enorm veel potentieel, vooral in Azië, maar ook ergens anders. Ik weet dat dit veel sneller gaat met hulp van buitenaf, maar ik weet nog helemaal niet of die partner Frans of internationaal moet zijn.’ Nog even afwachten dus.

Onlangs verkocht het favoriete label van Kate Middleton, Issa London, 51 procent van de aandelen aan Camilla Al Fayed, de dochter van Harrods-baas Mohamed.

Pssst… Komt COS naar Amsterdam? >