Stel… Stel je bent een niet geheel onverdienstelijke ontwerper uit New York. Je bent aardig aan de weg aan het timmeren in modeland. Duikt ’s avonds doodmoe van het harde werken in je bed en net wanneer je hoofd het kussen raakt, piept je telefoon. Een berichtje. Van Tina Knowles. Met de vraag of je als de wiedeweerga naar het stadion van Beyoncés concert wil komen om een jumpsuit voor haar in elkaar te zetten.

Het overkwam Jérôme LaMaar.

instagramView full post on Instagram


‘It was amazing,’ vertelt-ie aan WWD. ‘Miss Tina had seen some of the pieces I’d done for Beyoncé backstage. She fell in love with it and wanted to know if it was possible to turn that into a jumper.’

En ja, dat doe je dan. 15 minuten voor showtime. Tina ‘betaalde’ hem terug in de vorm van een Instagramdoorbraak. Ze postte een foto van de outfit met het bijschrift ‘check out this young talented designer’. En de rest is geschiedenis. De telefoon van LaMaar staat roodgloeiend en zijn inbox stroomt vol met orders en speciale verzoeken.

 
Maar niet alleen deze actie van Beyoncés moeder zette LaMaars label, genaamd 5:31 Jérôme, in de lift. Zoals gezegd hees de zangeres zich ook al eerder in een stel van zijn ontwerpen. ‘Bey, I have to say just changed everything,’ stelt de designer terecht.

Dat ging als volgt in zijn werk. Eén van Beyoncés stilisten, Zerina Akers, bracht de twee in contact nadat ze zijn collectie in zijn winkel in de opkomende buurt Port Morris, in de Bronx, New York, had gezien. Nadat Beyoncé op één dag zowel op de Billboard Awards als op een feestje van Taylor Swift was gefotografeerd in een jas van zijn hand, had sterrenstilist (SATC!) Patricia Field hem in het vizier en bracht hem in contact met het fameuze Dover Street Market voor een samenwerkingscollectie.

 
Een show in Dubai (en Tina Knowles' u-vraagt-wij-draaien-verzoek) later, is LaMaars following er één om U tegen te zeggen. Maar overhaasten wil-ie niks. ‘The important thing is that we don’t overextend,’ legt hij uit. ‘We want the brand to grow at a steady rate.’ Lamaar noemt zijn creaties ‘Streetglam for the Hyperfemme’. Heb je daar niet meteen een beeld bij, denk dan: ‘The hair is done, nails are done, looking pretty, smelling good, feeling good.' Jumpin’ jumpin’-style, dat werk. En daar moet je van houden. Maar dat we de komende tijd meer van deze jongen gaan horen, staat buiten kijf.

Daarom op een rij: wát moet je weten over Jérôme LaMaar:

> Hij is geboren en getogen New Yorker.

> Hij werkt al sinds zijn vijftiende in de mode, en begon bij Kimora Lee Simmons’ Baby Phat (oei, je kent ze nog wel: van die strakke pakkies waar celeb-ville mee wegliep in de early 2000’s).

> Daarna had hij jobs bij Ralph Rucci, Armani en trendwatchersbureau Promostyl, maar werkte hij ook een jaar voor verschillende labels in Japan.

> Zijn label 5:31 Jérôme lanceerde hij in het voorjaar van 2014.

> In zijn shop en designstudio in de Bronx verkoopt hij ook kunst en ontwerpen van Joe by Joe, David Cavaliero, John L. Goodman, John Paul O’Grodnick, Ron Draper en Prince Franco of Miny.

> Hij ontwierp al eens podiumpakjes voor Mariah Carey.

> In september zal hij voor de tweede keer showen tijdens New York Fashion Week.

Genoeg gepraat, over op de foto's:

 
#Slay.