Het leek zo’n mooi sprookje. De Mulleavy-zussen van het prachtige label Rodarte die samenwerken met de creatievelingen achter de alom geprezen (ballet)film Black Swan.

Tot voor kort ging het dan ook uitstekend. De balletpakjes en tutu’s van Rodartes hand kregen wereldwijd publiciteit en de oehs en aahs waren niet van de lucht. Maar toen ging het mis. Black Swan werd genomineerd voor de BAFTA voor Beste Kostuumontwerp, maar de gezusters Mulleavy werden niet genoemd in de credits. Auch…

Hoe begon deze nare zaak rondom de prachtkostuums in Black Swan? >


ZIEKE RODDELS
De media sprongen boven op de zaak en gaven de hoofdkostuumontwerpster van Black Swan, Amy Westcott, de schuld. Het meest pijnlijke: Rodarte nam het niet voor Westcott op en meldden zich vliegensvlug bij allerlei instanties om de volgende keer wel credits te krijgen.

Westcott wilde zich er niet mee bemoeien, maar nu er volgens haar zoveel ‘zieke roddels’ rondgaan doet ze haar verhaal, zeg maar gerust tirade, tegen Clothes on Film.

‘Controverse is een te complimenteus woord voor twee mensen die ineens luid beginnen te klagen over hun credits wanneer ze inzien hoe populair de film is en zo zelfpubliciteit willen genereren. Ik was eerst heel blij met de publiciteit rondom Rodarte. Ik probeerde daarom ook mijn ego opzij te zetten wanneer de twee over hun bijdrage aan de kleding van de film praatte en mij totaal niet noemden. Maar toen ik persoonlijk werd aangevallen alsof ik tegen ze had samengezworen, voelde ik niets dan wanhoop en verraad. Ik heb de regels rondom de credits niet gemaakt, dat is aan de Academy. Maar dat mijn naam door zo’n slecht geïnformeerde roddel door het slijk wordt gehaald, vind ik op z’n minst kwetsend en irriterend.


Deze mensen zijn nog meer genomineerd voor een BAFTA >

Zo, da’s duidelijk. De mensen achter de BAFTA-awards laten weten dat alleen Amy Westcott aangeschreven staat als de officiële kostuumontwerpster van de film en dat alleen zij daarom genomineerd kan worden.


PS - Black Swan draait vanaf aanstaande donderdag (3 februari) in de Nederlandse bioscopen, zien!