Wie: Anne en Lieve Hayen, oprichters van de vintageshop Winkeldochters.com
Wat: Winkeldochters.com, een online shop tjokvol vintage designerlabels
Waar: Het hoofdkantoor is nét verhuisd van een bescheiden werkplaats in Maastricht naar een ruime loods in het vlakbij gelegen Gronsveld.
Opgericht: eind 2009


Anne en Lieve Hayen, oprichters van Winkeldochters.com, zitten midden in de chaos van een verhuizing en verontschuldigen (met een zachte g) zich meermaals voor het gedoe wanneer we ze in de buurt van Maastricht het heuglijke nieuws komen vertellen. Niets aan de hand natuurlijk. Eén blik op de loods tjokvol vintage designerwaar en wij zien alleen nog maar modeschatten. Prada, Yves Saint Laurent, Chanel, Chloé, Dries van Noten, de designerlabels vliegen ons om de oren. Niet zo vreemd dus dat deze ambitieuze en vooral bescheiden dames er met de ELLE.nl Award voor beste online vintageshop vandoor gaan.


Eerste reactie op jullie overwinning?
'Verbaasd! Winkeldochters is eigenlijk begonnen als een grapje en is zó ontploft. Nu winnen we opeens een award!'


Hoe het ooit begon...
'Veel vrouwen hebben overvolle kasten hebben met daarin prachtige kleding, schoenen en tassen die ze nooit meer dragen. Hartstikke zonde. We kwamen op het idee om die kleding te verzamelen door middel van speciale innamedagen te organiseren en online door te verkopen.'


Het succes grote van Winkeldochters?
'Klanten die graag tweedehands designwaar willen, maar wel zeker willen weten dat een designstuk écht is, kopen graag bij ons. We checken elk kledingstuk namelijk op echtheid en kwaliteit, voor we het van de originele eigenaar in consignatie nemen. En we besteden veel aandacht aan kleine dingen, zoals het verpakken van de verkochte kleding in zwart-wit vloeipapier met kastmotief - hetzelfde kastje van de website.'


Zelf de site ontworpen?
'Grafisch ontwerper Erik Wong heeft samen met Eva Heisterkamp (eveneens grafisch ontwerper) de website in gemaakt. We wilden niet een standaard winkelmandje en Erik kwam op het idee om een kastje te gebruiken bij wijze van winkelmandje. Vervolgens hebben wij het geluidje van de open- en dichtgaande kast er bij verzonnen. En we vonden het belangrijk om veel achtergrondinformatie en een lookbook op de website te hebben.'


Leukste ervaring met Winkeldochters tot nu toe?
'Deze ELLE.nl Award! Maar stiekem hechten we ook heel veel waarde aan het persoonlijke contact. Een bedankbriefje van een klant maakt ons heel gelukkig.'


Welk stuk uit de collectie zou je het liefste zelf willen hebben?
'Anne heeft ooit een prachtig Balenciaga-jurkje uit de collectie gescoord en Lieve kocht een jurkje uit een van de eerste Pradacollecties uit 1994.'