Modehuis Yves Saint Laurent en haar campagnes zijn nogal eens in opspraak. Niet vanwege eventuele pure briljantie, neen de campagnes komen in opspraak omdat ze nogal eens als provocerend of shockerend worden bestempeld. Zoals YSL’s Belle d’Opium parfum reclame, bijvoorbeeld. Deze zou aanzetten tot heroïnegebruik. Ja heus. En dat was niet de eerste keer dat YSL met een campagne in het nieuws kwam.

          
NAAKTE SOPHIE DAHL
In 2000 deed het modehuis flink wat monden openvallen vanwege een campagne met een roodharige en vooral heel naakte Sophie Dahl. Of nu ja, naakt. Gehuld in slechts een stel behakte sandalettes en wat juwelen. Vrij naakt dus. Té naakt, zo vond menigeen. En zo zorgde de campagne, samengesteld door Tom Ford en geschoten door Steven Meisel, voor flink wat commotie. Zoveel commotie, dat de campagne in de top-10 van ‘meest over geklaagde campagnes’ over de laatste 50 jaar terecht is gekomen.

       
In de top 10, samengesteld door de Advertising Standards Agency (de Europese reclamecommissie), staan verder nog namen als KFC (nummer 1) en Volkswagen (nummer 7). En met maar liefst 948 klachten, is plekje nummer 8 dus voor Yves Saint Laurent. Bekijk het hele rapport hier.

     
Ook de Miu Miu a/w 2011-campagne met de 14-jarige Hailee Steinfeld werd verboden >