16 stuks minimalistische items onder de 40 euro, unisex jeans, T-shirts en sweaters in neutrale kleuren, geshowd door zowel mannelijke als vrouwelijke modellen; Zara.com heeft er een zogenaamde non gender-sectie bij. Ungendered genaamd.

En dat is best wel een beetje nieuws. Want waar de wereld al een tijd in de ban is van genderneutraliteit (we noemen een Ruby Rose) en dit ook in bijvoorbeeld grote modecampagnes voorbij komt (we noemen een Jaden Smith voor Louis Vuitton in dameskleding, wat zeggen we: in een rok), zijn er nog maar weinig grote ketens die ook daadwerkelijk hun collecties aanpassen. De verdeling ‘man-vrouw’ is daar nog steeds even belangrijk als altijd.

Zara’s Ungendered is in Europa zo’n beetje de eerste stap in de richting van meer 'fluidity' op dat front. In Amerika gingen oa warenhuis Selfridges (met een collectie genaamd Agender) en winkelketen Target, die aankondigde vanaf volgende zomer te stoppen met het benoemen van een dames- en herensectie, al voor.

Zara maakt er verder weinig bombarie over en 'lanceerde' de collectie in alle stilte. Maar eigenlijk is het one small step for them, one giant leap for mankind. Nietwaar?

Shop Zara Ungendered hier.