Hoe zeer we ook genieten van de (na)zomerse zonnestralen, het aanstaande najaar mag er stiekem al best wezen wat ons betreft. Want wat een modisch feest wordt dit nieuwe seizoen (ELLE's dubbeldikke modenummer al in huis?). Neerlands én ’s werelds bekendste modefotografenduo Inez van Lamsweerde & Vinoodh Matadin doet ook een duit in het zakje. Hun eerste eigen sieradenlijn (jawohl) wordt deze herfst gelanceerd. En onlangs werd een aantal van de stunning ads (we hadden niet anders verwacht van deze campagnekampioenen) alvast vrijgegeven.

CELEBVRINDEN

We moesten even twee keer kijken, maar het zijn toch echt Leigh Lezark (met korte zwarte coupage) en mede-bandleden van The Misshapes die de show stelen in één van de beelden. En ook ‘muziekzusters’ (aldus Van Lamsweerde) Lou Doillon en Keren Ann en voormalig YSL-ontwerper Stefano Pilati en zijn partner Christiaan Schoonis zijn van de partij. Allen goede vrienden van het stel. En zelf gingen ze ook op de kiek voor hun eerste designproject, net als zoonlief Charles.

Terug naar de sieraden. Het designuitstapje van het echtelijke fotografenpaar (dat al samenwerkt sinds hun kunstacademietijd) is een collab met TenThousandThings, een New Yorks cult juwelenmerk dat bekend staat om haar organische ontwerpen. Het idee voor de lijn ontstond naar aanleiding van een portretserie die het duo schoot voor V magazine vorig jaar, getiteld ‘Let Love Adorn You’. Hiervoor werden o.a. Susan Sarandon, Liya Kebede en Olivier Theyskens op de gevoelige plaat gezet in items die na afloop voor het goede doel geveild zou worden.

ALLES IS LIEFDE

‘Het is een liefdesproject,’ verklaart Inez. ‘Het staat in het teken van het jezelf herinneren aan de liefde die je voelt voor je partner, je kind, je beste vriend, je collega…’ De collectie bestaat uit armbanden, ringen, oorbellen en kettingen. Mooi: één van de kettingen, die Vinoodh al eerder met behulp van de ontwerpers van TenThousandThings voor Inez ontwierp, was het uitgangspunt van de collectie. Die ketting, bespannen met twee in elkaar verweven ringen en een ster, wat de liefde tussen Inez en Vinoodh symboliseert (waarbij de ster staat voor hun 10-jarige zoontje Charles, die ‘Star’ als tweede naam draagt), zit nu ook in de collectie.

Prijzen zijn niet voor de poes; ze lopen uiteen van 450 tot 19.000 dollar. Voor de 18-karaat rosegouden ketting leg je bijna 9000 dollar neer. Vanaf september is de collectie verkrijgbaar bij Colette, Net-a-Porter en Barneys New York.

Inez van Lamsweerde & Vinoodh Matadin schoten de meerderheid van de nieuwste wintercampages 2013 >

Hair, Nose, Lip, Mouth, Hairstyle, Eye, Bangs, Monochrome photography, Style, Jewellery,