Mogen we even voorstellen: boven ziet u Targets Mossimo messenger bag (€ 25), beneden de Proenza Schouler PS1 (€ 1420). Knockoffs; we komen ze vaak genoeg tegen. Maar dit exemplaar kon het Amerikaanse modelabel Proenza Schouler niet echt bekoren.

Niet alleen omdat het gewoon not done is om een designertas te kopiëren, maar vooral omdat het modehuis goede banden heeft met Target. Proenza Schouler ging een aantal jaar terug nog een samenwerking met de ‘koopjesjager’ aan met een speciale laaggeprijsde lijn, die Target onlangs nog herlanceerde in het kader van haar Go International Designer Collective.

De mannen van Proenza Schouler hebben spijt van hun merknaam >

‘Dus ons product ligt al in Target op dit moment en dan komt deze tas ook nog eens uit’, verklaart Shirley Cook, CEO van Proenza Schouler op NY Mag haar boosheid. ‘Het is gewoon teleurstellend, zeker van een partij waar we mee hebben samengewerkt.’

COPYCAT OF BROODJEAAP?

De meningen zijn echter verdeeld over de gelijkenis tussen de twee tassen. Volgens Proenza Schouler-ontwerper Lazaro Hernandez hebben ze dezelfde ‘attitude’ en ‘slouch’. Woordvoerder van Target, Joshua Thomas, reageerde ontkennend met: ‘Het is altijd onze policy geweest om de intellectuele eigendomsrechten van anderen te respecteren.’ Dus.

Vooralsnog is er geen sprake van een juridisch staartje aan dit verhaal, maar een nieuwe Proenza Schouler-collectie voor Target kan de retailer duidelijk op haar buik schrijven.

Bekijk de Proenza Schouler a/w 2011-collectie >