Oh, oh Balenciaga. Vooruitstrevend op het plankier, een tikkie ouderwetsch als het op de online presentatie aankomt. Tot nu toe dan. De website van het modehuis is namelijk omgetoverd tot een volwaardig modische webpagina en zal deze week ‘live gaan’.

LEVEND MAGAZINE
Voeg ‘m maar vast toe aan je favorieten, want de nieuwe site heeft een hoop moois in petto. We noemen meer dan 3000 foto’s, 200 video’s, backstage-materiaal van campagneshoots en shows, en dat alles in full-screen. Daarnaast zullen bekende fotografen korte films voor de site gaan maken. ‘Het is belangrijk om dingen in beweging te kunnen laten zien’, vertelt creative director Nicolas Ghesquière aan WWD. ‘Het is nu bijna zoals een dagelijks tijdschrift; het moet echt leven.’

Het nieuwe parfum van Balenciaga: L’Essence Green Hue >

Waarom het modehuis nu pas de site onder handen neemt? Naar verluidt wilde Ghesquière wachten tot de techniek voldoende ontwikkeld was om ’t prachtige leer en de secuur gestikte naden van de Balenciaga-producten te kunnen laten zien. ‘Het is geweldig om te laten zien hoe hard we werken aan kwaliteit. Daarom is het belangrijk mooi, scherp beeld te hebben en een site die tegelijkertijd functioneel en technisch is,’ aldus de designer. Ghesquière pakt ’t daarom nu meteen goed aan; de eerste film die online komt toont de resortcollectie van Balenciaga en is gemaakt door niemand minder dan topfotograaf en regisseur Steven Meisel.

Er is ook een heus Balenciaga-museum geopend >

VIND IK LEUK
Niet alleen de site krijgt haar portie welverdiende aandacht, Balenciaga zal ook meer gebruik gaan maken van sociale media. Het modehuis heeft de zeggenschap over haar Facebook-pagina over kunnen nemen – de pagina werd al eerder aangemaakt door een onbekend persoon, die ruim 250.000 fans wist te scharen – en belooft actiever te worden op Twitter.

In Amerika, Frankrijk en Engeland kan er trouwens ook online geshopt worden op de site. Wij moeten helaas nog even wachten. Pas volgend jaar zal er ook naar Japan en Europese landen worden geshipt. Grappig: Nicolas Ghesquière zegt zelf op WWD.com ook veel online te kopen. Vooral casual kleding van moeilijk verkrijgbare Japanse modelabels en spullen voor in zijn huis. Zijn laatste aankoop? Een bed voor zijn labrador Frédéric.

Meer modenieuws op ’t web: eBay start ‘n campagne tegen namaak >