Docu: Tom Ford Visionairies

Modeontwerper Tom Ford gunt ons een kijkje in zijn leven met de exclusieve documentaire Visionairies: Inside the Creative Mind.

Meest gelezen

Meesterbreinen, daar zijn er wel meer van in de mode-industrie. We noemen een Karl Lagerfeld, een wijlen Yves Saint Laurent en een wijlen Alexander McQueen. Maar laten we vooral de 50-jarige Tom Ford niet vergeten. Al twintig jaar lang is hij één van de meest invloedrijke modeontwerpers en afgelopen zomer belandde hij zelfs pardoes op de Times’ top 100 meest invloedrijke mensen.

 

Met een diploma binnenhuisarchitectuur van Parson's School of Design op zak ging hij in 1990 aan het werk voor Gucci. Als snel stond hij ook aan de hoofdontwerperstafel van Yves Saint Laurent, maar in 2007 zette hij zijn eigen herenlabel op onder de naam Tom Ford.

Advertisement - Continue Reading Below


TOM FORD WOMENSWEAR
Begin dit jaar zette Ford ook de stap richting een dameslabel die bijzonder lovende kritieken kreeg. Van een handjevol publiek, that is. Als tegenbeweging naar alle bloggers en twitteraars besloot de ontwerper slechts een aantal personen uit te nodigen voor zijn collectiepresentatie en persfotografen te weren. Back to the old days, dus.


VISIONAIRIES: INSIDE THE CREATIVE MIND
Van cameravrees is echter geen sprake. Al maanden gonst het op internet van de speculaties over een heuse documentaire over Tom Fords leven. En nu is het moment daar: aankomende zondag wordt het meesterwerkje getoond op the Oprah Winfrey Network. Helaas niet te ontvangen voor us Dutchies, maar het zal ongetwijfeld niet lang meer duren voor wij er ook van mogen snoepen.

Meest gelezen


Tom Ford kroop ook áchter de camera voor zijn film A Single Man >


Gelukkig is er alvast een kleine sneak peek. Wat dacht u van een kijkje in zijn atelier in hartje Londen? Hoewel afkomstig uit Amerika opereert de ontwerper vanuit de Engelse hoofdstad: 'It's amazing, Engeland lijkt briljante designers voort te brengen’, vertelt hij in een teaser van de documentaire.


Maar het blijft niet bij fantastische anekdotes over zijn werk (‘Perfectie is bijna mijn ziekte’), de ontwerper leeft beslist niet in de alombekende modebubbel: ‘We zitten tegenwoordig in een pumped up-periode: borsten worden opgepompt, lippen kunnen niet meer voller worden gespoten (..) Where are we going next?' Aldus Ford.


Nieuwsgierig? Check alvast de trailer en teaser #1: