Het heeft even mogen duren – een kleine zes jaar, maar het Better Cotton Initiative werpt haar vruchten af. Gaan er geen bellen rinkelen? Een beknopte histoire: in 2005 startte het Better Cotton Initiative (kortweg: BCI). Het doel? Katoen telen met behulp van duurzame landbouwmethoden; denk aan minder gebruik van bestrijdingsmiddelen, kunstmest en water om de impact op het milieu drastisch te verlagen.


GEEF ZE VAN KATOEN
Terug naar het heden. Inmiddels vier ketens die het initiatief omarmen. Levi Strauss, Adidas, H&M en het Britse Marks & Spencer zijn de eerste labels die de stap zetten richting beter katoen met behulp van het BCI.


Voorlopig starten zij met het gebruiken van katoenwaar, dat bestaat uit een mix van beter katoen en gewoon katoen. Het doel is om, zoals H&M dat voor ogen heeft, vanaf 2020 alleen nog maar eerlijk katoen te gebruiken, zo meldt WWD. En zo wordt de modewereld stukje bij beetje duurzamer. Goede zaak.


Ook Manolo Blahnik met hun eerste eco-vriendelijke collectie >