Nicola Formichetti mag dan vaak in de categorie enfant terrible worden geplaatst, in de modewereld wordt de (autodidacte) designer en stilist met Italiaans-Japanse afkomst over het algemeen op een voetstuk geplaatst. Zo is hij sinds 2010 succesvol creatief directeur van modelabel Thierry Mugler, is hij al tijden de rechterhand (en stilist) van Lady Gaga en fashion director van Vogue Hommes Japan. Zijn nieuwste project? Een eigen lijn. Met, zoals het Nicola Formichetti betaamt, de nodige (technische) snufjes.

          
TECHNISCH HOOGSTANDJE
‘Het zal heel digitaal georiënteerd en high-tech worden,’ laat Formichetti weten aan WWD. ‘We werken al meer dan honderd jaar met dezelfde stoffen en technieken. En dat is prima, maar het is tijd voor iets nieuws.’ Wat te verwachten? Zonnecellen in kledingstukken, items die je telefoon automatisch opladen en kleding gevormd naar het lijf. Niets is gek genoeg voor de stilist van Gaga, maar dat wisten we natuurlijk al een beetje.

          
De lijn komt volgend jaar uit, zo denkt Nicola. Maar: geen standaard catwalkshows voor het nieuwe label, dat de naam van de ontwerper zal gaan dragen. Formichetti wil de kleding graag online lanceren. Bovendien zal het label waarschijnlijk niet gebonden zijn aan seizoenen.

      
Kraakvers van de modepers: designer Manish Arora verlaat het Franse modehuis Paco Rabanne