Wij slaan alvast aan het duimen. Volgens de laatste geruchten is Maison Martin Margiela de volgende die een betaalbare designcollectie in de rekken van H&M hangt. Uhm, ja graag!

 
Verschillende ‘goed ingelichte’ bronnen fluisterden aan WWD dat de samenwerking nog erg hush hush is, maar dat het van oorsprong Belgische label wel degelijk druk aan de slag gaat met een collectie. Een woordvoerder van H&M in Stockholm laat alleen weten: ‘Wij reageren nooit op geruchten.’ Hmm…

 
MARTIN MARGIELA
Een kort geschiedenislesje. De Belgische Martin Margiela (55) studeerde aan de Antwerpse Koninklijke Academie voor Schone Kunsten en maakte deel uit van de befaamde Antwerpse Zes. Zo’n dertig jaar geleden studeerde Margiela af en tussen 1985 en 1987 ging hij aan de slag voor Jean-Paul Gaultier. Daarna startte hij zijn eigen label Maison Martin Margiela, maar in 2009 trok-ie zich terug. Het merk is nu in handen van de Italiaanse Renzo Rosso (Diesel) en een vast creatief team is verantwoordelijk voor de ontwerpen.

Eerder werd Raf Simons en Haider Ackermann de baan van creatief directeur van het label aangeboden, maar die wezen vriendelijk af. Martin Margiela stond bekend om zijn excentrieke ontwerpen en zijn oversized en ongewone proporties. Denk aan hele lange mouwen, aparte zomen en naden en enorme schouders. Bovendien liet Margiela zich nooit en public zien, werd en nooit een foto van hem genomen en kwam-ie tijdens z’n shows nooit het applaus in ontvangst nemen. Pas op New 1 oktober 2008 verscheen Martin Margiela – onder de kop: Fashion’s Invisible Man – in de New York Times met een foto.

 
Anna Dello Russo voor H&M >