En toen was het definitief. Of nou ja, dat was het eigenlijk al, maar nu het nieuwe logo voor het eerst gespot is, kunnen we er toch écht niet meer omheen; de ready-to-wear-lijn van Yves Saint Laurent luistert vanaf nu naar de naam Saint Laurent Paris. De Soho-based winkel van het Franse modehuis, momenteel nog ‘in de maak’, heeft al een vernieuwd logo aan de gevel hangen, zo spotten de oplettende bloggers van The Fashion Law. Naast het feit dat ‘Yves’ weg is, is het nieuwe logo ook een tikje strakker en meer bold.

Gelukkig hoeven we niet volledig afscheid te nemen van het oude vertrouwde YSL-logo >

BACK IN BUSINESS

De naamsverandering is één van de eerste wijzigingen bij Yves Saint Laurent sinds de aanstelling van Hedi Slimane als creatief directeur. Maar wat heeft deze bejubelde designer nog meer in petto voor het modehuis? De Parijse Vogue wist de man exclusief aan de tand te voelen voor haar aankomende magazine en WWD kreeg alvast wat primeurs, waarvan we deze quote graag even met je delen: Haute couture is a legitimate subject for Yves Saint Laurent and could resume one day. The priority today is to revamp and redeploy the luxury ready-to-wear.’

Bespeuren we hier een mogelijke terugkeer van Yves Saint Laurent op het plankier van de Parijse coutureweek? Het modehuis is immers al tien jaar niet meer actief op haute couture-gebied. In 2002 werd naar aanleiding van de leeftijd en gezondheid van (inmiddels wijlen) Yves Saint Laurent én onenigheden met de toenmalige ready-to-wear-designer van het huis Tom Ford, besloten het couturehuis te sluiten.

Zou het succes van de eerste couturecollectie van nieuwbakken Dior-hoofddesigner Raf Simons, Hedi Slimane aan het denken hebben gezet? De tijd zal het leren. Bovenaan de agenda staat vooralsnog de eerste ready-to-wear-show van de hand van Slimane tijdens Parijs Fashion Week, die 25 augustus van start gaat.