Yoko Ono X Opening Ceremony

Yoko Ono sloeg de handen ineen met Opening Ceremony voor een limited collectie.

Die zag je niet aankomen. Na samenwerkingen met o.a. Chloë Sevigny, zonnebrillenmerk Westward Leaning, Adidas en Rodarte, werd niemand minder dan kunstenares, schrijfster, muzikant, cult-icoon en natuurlijk weduwe van John Lennon, Yoko Ono, het nieuwste ‘slachtoffer’ van de Amerikaanse retailer.

 

JOHNS HOT BOD'

Yoko ging de samenwerking aan voor een limited edition mannen- slash unisex-collectie, die volgende week zal worden gelanceerd. Maar flink aan de bak hoefde ze eigenlijk niet. De kleding is geïnspireerd op een serie schetsen die de feministe al in 1969 van en voor John Lennon maakte, speciaal voor hun bruiloft. ‘Ik maakte deze serie uit liefde voor zijn hot bod' en gaf het hem als een huwelijkscadeau. Je kunt je voorstellen how he went wild en nóg verliefder op me werd,’ vertelt Yoko aan Vogue UK.

Advertisement - Continue Reading Below

 

De collectie luistert naar de naam Fashions for Men: 1969-2012 en bestaat uit sportkleding, schoeisel, maatwerk en accessoires met een flinke knipoog. Zo is er o.a. een broek met de vorm van een hand vastgenaaid op het kruis en een trui met cut outs in de vorm van ogen op de borst. Prijzen lopen uiteen van zo’n € 59 voor een hoodie tot € 586 voor een paar leren boots. Leuk detail: tegelijk met de collectie worden er ook posters en een boek van Ono’s schetsen verkocht.

Meest gelezen

 

Een vreemde eend in de modewereld is Yoko Ono niet. Vroeger was ze geregeld front row bij catwalkshows te spotten, in 2009 ontwierp ze een T-shirt voor H&M’s Fashion Against Aids-collectie en onlangs creëerde ze nog een capsulecollectie voor Swarovski.

 

RETOURTJE LONDEN
Zelf hebben of cadeau doen aan je lief? Zoals het er nu naar uitziet zal de collectie niet via de website van Opening Ceremony te koop zijn. Wel in de Amerikaanse winkels (vanaf 27 november), de – beetje ver weg – Tokyo store (vanaf 9 december) en de Opening Ceremony-winkel in London (begin december). Van alle achttien items worden er slechts 52 gemaakt, dus wacht niet te lang met toeslaan.

 

Zien: Miranda Kerr voor Mango >