Stella McCartney draagt graag haar steentje bij aan een betere wereld. De Britse ontwerpster staat bekend om haar steun aan goede doelen en ze gebruikt geen bont en leer in haar ontwerpen. Ook dit initiatief van Stella, een capsulecollectie voor Red Nose Day 2013 dus, is wederom een mooie manier om geld in te zamelen voor het goede doel, lijkt onsch zo.

     
VANDAAG IS ROOD

Red Nose Day? Even uitleggen: Red Nose Day is een grootschalige tweejaarlijkse inzamelingsactie van de Britse fundraiser Comic Relief. Op Red Nose Day draagt iedereen, Britse sterren incluis, een rode neus. Door iets leuks of grappigs te doen halen mensen geld op voor Comic Relief. ’s Avonds zendt televisiezender BBC One een grote show uit in het kader van de kolossale inzamelingsactie van Comic Relief, waar iedere editie miljoenen mee worden opgehaald. Het verzamelde geld wordt gedoneerd aan goede doelen die kansarme mensen in Afrika en Engeland helpen.

CAPSULECOLLECTIE

Voor Red Nose Day 2013 – die overigens dit jaar op 15 maart valt – ontwierp Stella een kleine capsulecollectie van vier T-shirts van Afrikaans fair trade-katoen. Net zoals de voorgaande collecties – Stella doet dit al heel wat jaren – staan er befaamde popiconen gedrukt op de witte shirts. Dit jaar koos McCartney voor portretten van Marilyn Monroe, The Beatles, Tommy Cooper en Kate Moss en plaatste een felrode neus erboven op. Genius! Kate Moss is overigens ook het knappe gezicht van de minicollectie, samen met Engelse acteur David Walliams. Topmodel Helena Christensen en Mary McCartney, Stella’s grote zus, schoten de campagnefoto’s. 

De T-shirts zijn verkrijgbaar in de webshop van Red Nose Day en bij Britse keten TK Maxx. Helaasch voor ons verzenden de webshop en de winkel niet naar Nederland. Dat wordt een retourtje Engeland óf uitmuntend speurwerk op het wereldwijde web.

Stella McCartney zet zich ook in voor White Ribbon Day >

Gaat dat zien, op vrijdag 15 maart. Dan verschijnt de uitzending van Red Nose Day 2013 op je beeldbuis, op de zender BBC One om 18.00 uur, welteverstaan.

PS - In 2011 heeft Nederland ook één maal een eigen versie gehad van Red Nose Day: de Gekste Dag, een eenmalige tv-show waarbij bekende en onbekende Nederlands met de meest hilarische en spraakmakende acties geld ophaalden voor het goede doel.