In september 2010 werd stilist Nicola Formichetti aangewezen tot creative director van het modehuis. Zijn taak? De naam Mugler weer op de kaart zetten. En die missie heeft hij volbracht. Onder andere door BFF Lady Gaga de catwalk op te sturen in zijn eerste show, waarmee hij gelijk alle ogen op Mugler gevestigd kreeg.

 
ON A MISSION
Omdat Formichetti nooit een officiële ontwerpopleiding volgde, kroop hij zelf niet in de designpen om een collectie van A tot Z te ontwerpen. Zijn taak was om de twee modetalenten Sébastien Peigné en Romain Kremer te sturen bij het neerzetten van een nieuwe collectie. Toch zijn ze bij Mugler erg blij met het werk dat de stilist heeft neergezet. 'Nicola heeft onze oorspronkelijke missie om zijn energie in het merk te brengen vervuld. Met zijn talent om communicatie, moderne beeldspraak en design te begrijpen, was Nicola belangrijk in het aantrekken van een nieuw publiek, wat ongelooflijk cruciaal is voor de toekomst van het huis,' onthult Joel Palix, generaal directeur van Mugler, aan WWD.

 
Bekijk de a/w 2013-collectie van Mugler nog eens >

 
LADY GAGA EN RICK GENEST
Formichetti ziet dit zelf ook als zijn grootste prestatie; de Mugler-naam een frisse uitstraling geven met jonge mensen als Lady Gaga en de getatoeëerde Rick Genest (die ook in Gaga's Born This Way-video te zien was) als 'gezicht'. Wat de reden is dat hij nu een nieuw pad inslaat? 'Ik wilde iets anders doen, iets groters, meer globaal,' laat hij aan WWD weten. Wat die nieuwe uitdaging wordt, daar wordt al hevig over gespeculeerd. De verwachtingen zijn dat Formichetti een grote samenwerking aangaat met denimgigant Diesel, maar door geen van deze partijen is nog iets bevestigd. We houden je op de hoogte.

 
Edun stelt een nieuwe ontwerper aan >