Al bekend met MOAM? Het staat voor MOde AMsterdam, een collectief dat graag ziet dat ervaren modemensen hun kennis doorgeven aan de volgende generatie. Jonge afgestudeerden krijgen zo een broodnodige springplank en een unieke plek in een broedkast, waarbinnen zij hun talent verder kunnen ontwikkelen. Na een succesvolle tentoonstelling waarbij jong talent een interpretatie gaf van twaalf befaamde hoogtepunten uit de Nederlandse modegeschiedenis, gebeurt die kennisdoorgave nu middels een collectie.
 
KIJKEN, KIJKEN, KOPEN
Acht alumni van de scholen AMFI (Amsterdam), ArtEZ (Arnhem), KABK (Den Haag) en ABKM (Maastricht) bundelen de krachten met vijfentwintig mode-experts om samen één modecollectie te creëren. En die modische ervaringsdeskundigen, dat zijn niet de minsten. Denk: ontwerper Claes Iversen, couturier Frans Molenaar, journaliste Milou van Rossum, patroontekenaar Saskia van Drimmelen, designconsultant Pauline Barendregt en veel, veel meer. Ook onder de afgestudeerden is veel diversiteit te vinden. Zo zijn zowel mannen- en vrouwendesign, prints, patronen en stofbewerking vertegenwoordigd middels deze generatie ex-studenten. Klinkt nu al als een winning team.
 
De allereerste MOAM collective-collectie wordt op 8 september getoond, tijdens het openingsweekend van het programma Film, Fashion, Fabulous in EYE Amsterdam. De dag erna verhuist het project naar Hutspot, waar je tot en met 30 september een deel van de collectie voor vrouwen én mannen kunt kopen.
 
Meer nieuws uit Nederland: strijkt de grootste Zara-winkel ter wereld neer in Den Haag? >