In 2013 startte Giorgio Armani, die al jaren de positie van Italië in de modewereld probeert te versterken, met een eigen project om jonge designers een podium te bieden. En wat voor podium. Een collectie showen op Armani-terrein, lijkt ons geen verkeerde start van een carrière in de mode. Na Andrea Pompilio en Stella Jean is in februari, tijdens Milaan Fashion Week, de beurt aan Mirko Fontana en Diego Marquez van het label Au Jour le Jour.

Dit heeft Giorgio Armani voor spring/summer 2014 in petto >

 
OME(N) GIORGIO
One to watch dus. Hoewel, wellicht had je Au Jour le Jour al wel in het vizier. Het merk – dat de kwaliteit en verfijndheid van Italiaanse mode nastreeft maar dan met een coole, funky twist – werd gelanceerd in 2010 en wist het al te schoppen tot de digitale rekken van Yoox en Luisa via Roma. ‘I like the way in which today’s young designers seek to establish themselves, in using every kind of channel,’ vertelt Armani over het feit dat het label louter aan promotie doet via social media. ‘I admire resourcefulness and decided to support it. I hope that my support is a good omen.’

THE NEXT GENERATION?
Naast Armani geven ook steeds meer andere vooraanstaande Italianen jong talent een slinger. We noemen een Jane Reeve (CEO van The Italian Chamber of Fashion, die er enorm op gefocust is om het voor jonge ontwerpers makkelijker te maken aandacht te krijgen tijdens Milaan Fashion Week. En ook modejournalisten en celebrities zetten steeds vaker werk van nieuwelingen in de spotlights. Zal Milaan zich binnenkort op het gebied van populaire en succesvolle jonge, vernieuwende designers dan echt kunnen gaan meten aan Londen en New York? Time will tell…

Van jong talent naar... iets ouder talent. American Apparel gebruikt 62-jarig model voor lingeriecampagne >