Samen met vijf collegadesigners werd Karl Lagerfeld gevraagd deel te nemen aan Louis Vuittons nieuwste project, ‘The Icon and the Iconoclasts’. We leggen even uit.

Comme des Garçons Rei Kawakubo, Christian Louboutin, architect Frank Gehry, kunstenaar Cindy Sherman, modeontwerper Marc Newson en dus Karl Lagerfeld kregen éénmaal carte blanche om hun eigen variant van de befaamde bruin/gouden Louis Vuitton-monogramprint te ontwerpen. En van die canvassen worden dan – natuurlijk – (reis)tassen gemaakt. Limited editions uiteraard, dus wij voorspellen een kleine run op deze collector’s items.

JUBILEUM
Aanleiding voor dit project? Louis Vuittons 160-jarig bestaan dit jaar. Volgens Louis Vuittons executive vice president, Delphine Arnault, die samen met creatief directeur Nicolas Ghesquière de ontwerpers uitkoos, is het monogramcanvas het ‘meest begeerde icoon ter wereld’. Logisch dus, dat het het middelpunt van het feestgedruis is.

Karl kwam vorige week ook al voor LVMH in actie >

FRIENDS & FAMILY
De designers in kwestie zijn stuk voor stuk goede vrienden van team Vuitton. Gehry is de architect achter Fondation Louis Vuitton, een museum in het Parijse bos dat later dit jaar zal openen, Kawakubo ontwierp in 2008 al een stel tassen voor een tijdelijke Louis Vuitton-store in Tokyo en Lagerfeld, Louboutin en Sherman zaten front-row bij Ghesquières shows.

Het unieke project zal versterkt worden met een grootse advertentiecampagne, een dedicated website, een gedenkboek én – wat is een feest zonder champagne en celebrity’s? – een lanceringsevent in New York op 7 november. Midden oktober moeten de buidels in de winkels liggen. Prijskaartje? Zo’n 2.000 tot 4.000 euro.

Het is overigens niet de eerste keer dat Vuitton dit trucje doet. In 1996, vlak voor Marc Jacobs' aantreden als hoofdontwerper en dus nog voor Vuitton aan kledingcollecties deed, was er de samenwerking met Azzedine Alaïa, Manolo Blahnik, Romeo Gigli, Helmut Lang, Isaac Mizrahi, Sybilla en Vivienne Westwood, die toen al producten met het logocanvas mochten ontwerpen.

Dit moet je even zien: Rihanna haalt modeprijs op in een doorschijnende ‘jurk’ >