De impact van hoge hakken

Ook zo'n fan van hooggehakt schoenenmoois? Hou je vast.

Meest gelezen

Gemiddeld genomen krijgen we na pak-'em-beet een paar uur rondbalanceren op pumps pijn in de pootjes. Hakken gaan uit, pootjes omhoog, probleem opgelost. Maar. onze collega's van Women's Health weten wat de impact op de rest van je lijf is. En waarom die gezondheidssandalen zo'n gek idee niet zijn:

VOETEN
Normaal functioneren voeten als een soort schokdempers, die er voor zorgen dat je skelet niet te veel gewicht in één keer hoeft te dragen. Als je je voeten in de hoge hakken schrap zet, tja… Dan draag je je hele gewicht op slechts een klein gedeelte van de bal van je voet en met de kleine botjes daar.

Advertisement - Continue Reading Below

Hoe hoger de hakken, hoe groter de impact. Uit een onderzoek blijkt dat hakken van 10 centimeter de druk op je voorvoet met 30 procent kunnen verergeren.

Ook wordt de hiel-tot-teen verhouding verstoord, waardoor je geforceerd wordt tot een onnatuurlijke afwikkeling van je voet. En rondwaggelen op die manier zou wel eens flinke schade aan je botten en zenuwen kunnen aanbrengen (om nog maar te zwijgen over ingegroeide teennagels).

Meest gelezen

ENKELS EN KUITEN
Hoge hakken hebben ook een nadelig effect op Achillespezen, deze verbinden de kuiten met de hielen. Wanneer je de hele dag op hoge hakken hebt gelopen, kun je moeite krijgen met het normaal lopen wanneer je ze uittrekt. (Dat trekkerige gevoel, maar tegelijkertijd de opluchting dat ze uit zijn.) Om weer goed te kunnen lopen kun je je voeten een paar keer strekken, zonder schoenen natuurlijk.

Ben je een echte liefhebber als het gaat om hoge hakken, pas dan op. Na verloop van tijd kunnen stiletto’s een chronisch gespannen (en kortere!) enkels en kuitspieren veroorzaken, wat het lopen – zelfs op flatjes – pijnlijk maakt.

KNIEËN
Nog een flinke schokbreker: de knie is het grootste gewricht in je lichaam. Het is gebouwd om belast te worden, maar te vaak te hoge hakken dragen kan extra stress veroorzaken aan de binnenkant van je knie, wat weer kan leiden tot vervelende aandoeningen.

HEUPEN
Om niet te struikelen tijdens het lopen, buig je je heupen naar voren, houd je rug hol en zet kracht vanuit je borst. Die lichaamshouding ziet er dan wel goed uit, maar geeft veel druk op je heupen en pezen (niet op de goede manier).

RUG
Net zoals je andere lichaamsdelen, heeft ook je rug wel eens pauze nodig. Wanneer je de hele dag pumps draagt op kantoor, ga daarna dan voor flatjes of sneakers met een goede zachte zool. Of bewaar je lieve hakken alleen voor een avondje uit. Loop er hoe dan ook nooit langer dan een aantal uur achter elkaar mee.

De 6 schoenen die iedere vrouw zou moeten bezitten >

Bron: WomensHealth