In een tijd waarin labels de krachten bundelen alsof ze het nooit alleen hebben gedaan scheiden wij graag het kaf van het koren. Dit is zo’n pareltje. Comme des Garçons’ Rei Kawakubo, niet vies van een klassieker met een (flinke) twist, ging de samenwerking aan met het Tjechische Bata Tennis, dat al sinds 1894 floreert in het produceren van kraakwitte canvas 'tennis'schoenen.

De originele Bata Tennis-schoen werd geproduceerd in Batanagar, India (what’s in a name), en kwam qua distributie niet veel verder dan die landsgrenzen. Tot vorig jaar. Want Charles Pignal, de achterkleinzoon van Bata-oprichter Tomás Bata, herlanceerde het merk voor de wereldwijde markt. Met succes. Dover Street Market in Tokyo, het populaire warenhuis waarvan Comme des Garçons (en daarmee Rei Kawakubo) eigenaar is, was de eerste die een order plaatste. En het Japanse designgenie was blijkbaar zo enthousiast dat ze meteen maar een eigen Bata-schoen uitbracht.

DE NIEUWE STAN SMITH?
Een grote stap in de richting van world domination voor de authentieke tennisschoenendealer, het modevolk liep afgelopen jaar immers al massaal warm voor een andere tennisschoen uit verloren tijden. ‘I very much like this philosophy of doing things that are completely different,’ vertelt Pignal aan WWD. ‘It’s what makes the world move forward.’ En ook bij Comme des Garçons zijn ze blij met hun nieuwe aanwinst. ‘We greatly admire authenticity, simplicity and tradition,’ laat Adrian Joffe, chief executive officer van het modehuis weten. ‘Bata Tennis is the perfect epitome of these things.’

In de eerste week van december (halló kerstcadeau) zullen de gympies met Kawakubo-polkadots wereldwijd bij Comme des Garçons-flagshipstores en Dover Street Markets verkrijgbaar zijn én – iets dichter bij huis – bij Colette in Parijs. Verkoopprijs: om en nabij de € 95 per paar.

Meer fijne collabo's: deze artiesten treden op tijdens de Victoria's Secret show >