Het was één van die What the F*uck-momenten van het afgelopen jaar: niemand wilde Melissa McCarthy kleden voor de Oscars. De Bridesmaids-actrice en één van de grappigste vrouwen van Amerika onthulde in de zomer aan het magazine Redbook dat er geen enkele ontwerper stond te trappelen om een rodeloperjurk voor haar te ontwerpen.

De reden? Te dik. McCarthy’s reactie? Een eigen kledinglijn, zo blijkt nu. Geniaal, als je het ons vraagt.

BACK ON TRACK
De actrice, die overigens ook studeerde aan het New York Fashion Institute of Technology en al behoorlijk wat ervaring heeft in mode-ondernemersschap (kán er ook iets mee te maken hebben), sloot een overeenkomst met het Amerikaanse kledingbedrijf Sunrise Brands (bekend van Superdry en Seven7). Samen gaan ze een casual, sportieve kledinglijn ontwerpen voor najaar 2015, voor alle kledingmaten, ínclusief plus size, zo weet WWD.

Saillant detail: toen McCarthy in haar tienerjaren van het platteland naar New York verhuisde voor haar modeopleiding, raakte ze bevriend met schoenendesigner Brian Atwood. En uitgerekend hij was degene die haar ertoe aanzette te stoppen met haar opleiding om de stand-up comedywereld in te gaan, met alle gevolgen van dien. Maar anno 2014 volgt ze dus weer volledig het ontwerperspad:

‘I have experience dressing me as a size 6, a 12 and more. And when you go above a size 12, you don’t lose your love of fashion,’ verklaart McCarthy haar plan om mode voor grote maten te gaan veranderen.

Prijzen voor haar eerste collectie blijven onder de € 100 en voor 2016 en 2017 zitten ook een beauty- en accessoirelijn én een reguliere kledingcollectie in de pijplijn. De kledinglijn is eerst alleen in de US, Canada en de UK verkrijgbaar zijn, maar er zijn al plannen voor e-commerce.

Calvin Klein kiest voor een ‘plus-size’-model voor zijn meest iconische campagne >