‘Plus-size'-model Myla Dalbesio loog over haar gewicht

Ze moest er regelmatig een paar pondjes bíj smokkelen.

Meest gelezen

Een resumé: een maand geleden koos Calvin Klein voor een van zijn meest iconische campagnes het Amerikaanse model Myla Dalbesio. Dalbesio had geen maatje 34 of 36, maar een maat 42. Voor niet-modellen een hele normale maat, maar voor modellenmaatstaven wél een grotere maat dan gemiddeld. Desondanks positioneerde Calvin Klein de campagne nooit als ‘plus-size’ en zette het label Dalbesio naast modellen als Lara Stone en Jourdan Dunn, zonder onderscheid te maken tussen de drie. Goede zaak dus, maar tóch viel (per ongeluk?) in een interview met Dalbesio de term ‘plus-size’ en was het publiek verontwaardigd – was maat 42 ‘plus-size’?

Advertisement - Continue Reading Below

Afijn, Yahoo strikte Myla Dalbesio voor een gesprek, waarin ze een boekje opendoet over hoe het is om als model een gemiddelde maat te hebben. Lastig, zo blijkt – Dalbesio bekent in het interview dat ze hip and butt padding gebruikt om er regelmatig een paar pondjes bij te smokkelen. Juist: bíj. Met haar normale maat valt ze tussen wal en schip, en om plus-size-klussen in de wacht te slepen, was ze meer bezig haar gewicht óp te krikken dan naar beneden af te ronden. De treffendste quotes uit het gesprek op een rij.

Meest gelezen

Over haar normale maat:
‘Het is moeilijk. Ik weet nooit waar ik nu echt bij pas, I’m not skinny-skinny, but I’m not fat and fabulous either. Zo veel meisjes zeggen: “Ik zou graag naar de sportschool willen, maar ik wil ook geen modellenklussen verliezen.” Je raakt eraan gewend jezelf een plus-size model te noemen, terwijl je eigenlijk niet plus-size bent.’

Over de ophef rondom de Calvin Klein-campagne en het gat tussen ‘high-end’-modellen en ‘plus-size’-modellen:
‘Ik heb een maat 42. Er is een enorme publieke verontwaardiging over die maat geweest en over het feit dat ik helemaal niet fors ben. Ik kreeg te horen: “Waar heb je over te klagen? Je hebt een fantastisch lichaam.” Maar als je een maat 38, 40 of 42 bent, wil je jezelf ook gepresenteerd zien in modecampagnes.’

Over Calvin Kleins campagne:
‘Wat Calvin Klein deed was f*ing awesome. Veel labels gaan voor shock value – die staan dan te etaleren met een model dat een veel grotere maat heeft dan de standaard modellenmaat 34 of 36, en claimen dan dat ze geweldig bezig zijn. Wat Calvin Klein deed was radicaal anders. Ze boekten iemand met een middelmaatje en maakte er geen enorm statement van. Ze boekten gewoon een normaal meisje en dat was het.’

Goed nieuw: Myla Dalbesio’s carrière zit inmiddels flink in de lift. Haar nieuwe modellenbureau – JAG Models in New York – categoriseert zijn modellen niet op maat en is het eerste bureau dat op die manier werkt. Inmiddels hoeft Dalbesio ook niets meer bij haar gewicht te smokkelen – klanten boeken haar nu precies om de maat die ze van zichzelf heeft. ‘Ik had mijn grote doorbraak niet toen ik 15 of 16 was, maar op mijn 27e. Dat Calvin Klein me op 27-jarige leeftijd zo’n podium gaf is opmerkelijk. It’s a game changer for sure.’

Lees het hele gesprek met Dalbesio hier, óók de moeite waard voor de prachtige foto's die Yahoo van het model maakte.

Wordt dit model de opvolger van Doutzen Kroes? >