Viktor & Rolfs ready-to-wear is niet meer, zo hebben Viktor Horsting en Rolf Snoeren hoogstpersoonlijk aan WWD laten weten. Het ontwerpersduo gaat zich nu weer volledig focussen op couture en parfums.

Renzo Rosso, eigenaar van de OTB Group, de belangrijkste aandeelhouder van Viktor & Rolf, noemt het slechte nieuws het gevolg van ‘a strategic decision to position the Viktor & Rolf brand in the highest luxury segment of fashion.’

Zelf verklaren de twee het als volgt: ‘We voelen enorm de drang om terug te focussen op onze artistieke roots. We hebben mode altijd gebruikt om te communiceren, het is onze primaire manier om ons creatief uit te drukken,’ aldus Horsting aan WWD. Een ready-to-wear-lijn, met alle snelheid, deadlines en sterke concurrentie van dien, zou bij beide mannen de creativiteit enorm in de weg liggen. Horsting: ‘Door dit te laten vallen winnen we veel tijd en vrijheid.’

Ook Snoeren houdt de moed erin: ‘We kijken er enorm naar uit om de grenzen van onze visie te verleggen in nieuwe, onontdekte territoria,’ vult hij aan.

De herfst/winter-collectie voor 2015 is de laatste ready-to-wear-collectie van Viktor & Rolf, maar gaat niet, zoals gewoonlijk, over het catwalkplankier van Parijs Fashion Week volgende maand. Zo maakte een woordvoerder van Viktor & Rolf bekend. Rijst meteen de vraag: wát gebeurt er met de eind 2013 geopende Viktor & Rolf-winkel aan de Rue Saint Honoré in Parijs? Die gaat helaas dus ook sluiten. Begin 2016.

Jean Paul Gaultier nam vorig jaar dezelfde beslissing. Hij gaf deze laatste spectaculaire ready-to-wear-show om zich vervolgens louter op couture te richten.

De vorige week in Parijs geshowde couturecollectie van Viktor & Rolf maakte nog veel tongen los >

Dit zijn Bas Kosters' nieuwste limited edition Bugaboo's >