Onze collega’s van ELLE.com brachten een bezoek aan The Makerie-designers Julie Wilkinson en Joyanne Horscroft, die de eer kregen om vijf paar vleugels voor de Victoria’s Secret show van dit jaar te creëren. In hun studio kregen zij (en wij dus ook!) eindelijk te zien wat er allemaal schuilgaat achter die iconische wings op de ruggen van de Angels. Én! Een sneak peek van de vleugels die vanavond over de catwalk gaan...

Pattern, Art, Visual arts, Illustration, Paper product, Paper,

Wat maakt het ontwerpen van Angel wings zo ingewikkeld?
‘Het grootste probleem waar we mee dealden was de veerkracht en hoe de vleugels reageren op iemands rug. Voor Victoria’s Secret is het gewicht meestal het grootste probleem, maar omdat we met papier, karton en schuim werken, zijn ze allemaal zo licht als een veertje, wat erg fijn is. We hadden die issues dus niet, het was voor ons meer de vraag hoe we ze stabiel en recht konden krijgen zodat ze niet alle kanten op stuiteren. We willen dat het model bounced, maar niet de vleugels.’

Wood, Red, Text, Hardwood, Material property, Design, Wood stain, Varnish, Wood flooring, Plywood,

Hoe hebben jullie de ‘Love prop’ gemaakt?
‘Die is uitgesneden. We hebben het met de hand uit piepschuim gesneden dus het is super, super licht en daarna hebben we het bedekt met glitter, wat we eigenlijk nog moeten fixen want het laat nog glitters los. Tot gisteren hebben we gewerkt aan de sterrenvleugels en die is bedekt met microglitters. Mijn schoenen zaten er achteraf vol mee.’

Colorfulness, Art, Creative arts, Visual arts, Paint, Painting, Illustration, Modern art, Motif,

Wat was jullie inspiratie voor de vleugels?
‘Ik denk dat de grootste inspiratiebronnen de kleuren waren en het feit dat we heel veel vrijheid kregen om textuur aan te brengen. We mochten speciaal papier gebruiken dat eerder niet was toegestaan – het zijn meestal alleen maar witte bloemen, terwijl wij nu zo kleurrijk mochten zijn als we maar wilden. Dus dat was erg leuk. Ik denk dat dat onze grootste inspiratie was, het zo opvallend en kleurrijk mogelijk maken. Maar wel nog steeds elegant.’

Colorfulness, Pattern, Art, Turquoise, Teal, Dishware, Circle, Visual arts, Illustration, Graphics,

Jullie hebben er in totaal vijf gemaakt. Lijken ze allemaal op elkaar of zijn ze verschillend?
‘Er zijn verschillende thema’s. Twee van de vijf vleugels die wij hebben gemaakt, zijn voor het slot van de show, het vuurwerkonderdeel, dus die hebben sterren en vuurpijlen. De andere drie zijn voor het boho psychedelische deel.’

Pattern, Art, Design, Visual arts, Wing, Symmetry, Motif, Line art, Undergarment,

Hoeveel tijd kost het om de vleugels te maken?
‘Ongeveer één tot twee weken per vleugel, maar dat is een ruwe schatting want we zijn nu zo’n zes maanden aan het werk. We hadden veel tijd om erover na te denken, om het te plannen, en om te werken aan dingen als materialen, dus het strekt zich ver uit. Ik denk dat wanneer we alles bij elkaar optellen uitkomen op één, tot twee of drie weken.’

Red, Carmine, Creative arts, Paper,

Hebben jullie een favoriet?
‘Ik denk dat de vuurpijlvleugels favoriet zijn (en die zie je hier op Sara Sampaio's rug). Dat zijn de simpelste, maar waren de leukste om te maken en ze hebben hele coole graphics. Joy en ik hebben allebei een achtergrond in grafisch design. We hoefden niet lang na te denken over de structuur, het was gewoon “oké cool, vuurpijlen”, en we staken ze erin. Maar ik vind ze allemaal echt, echt , echt heel leuk.’

Pattern, Art, Visual arts, Design, Circle, Illustration, Painting, Symbol,

Wat willen jullie dat mensen denken wanneer ze de vleugels op de catwalk zien?
‘Ik denk dat we, net als met al ons werk, willen dat mensen zich afvragen hoe ze zijn gemaakt. Ik denk dat dat iets is waar we altijd voor gaan. Iets maken dat er simpel uitziet, maar je toch verrast.‘

8 dingen die je niet wist over Victoria’s Secret-vleugels >

Zo kleed jij je als een Victoria’s Secret model off-duty >


Bron: ELLE.com