Het is het gesprek van de dag tijdens de internationale modeweken. Moeten modehuizen nou wel of niet overstappen op het see now, buy now-systeem dat oa door Burberry en Tom Ford werd geïntroduceerd, waarop velen in rap tempo volgden. Bij sommigen met ingang van nu en anderen vanaf het volgende modeseizoen zullen veel modehuizen niet meer de collecties een half jaar vooruit presenteren, maar pas wanneer de betreffende collectie ook daadwerkelijk in de winkel hangt – klaar om door de consument, die de catwalkshow via internet en social media meekrijgt, te worden gekocht.

Oa Michael Kors, Tommy Hilfiger, Diane von Furstenberg, it-label Vetements en dus Burberry en Tom Ford zijn voor. Maar in Milaan, waar het momenteel fashion week is, zijn de geluiden toch wat anders. Eerder liet Francois-Henri Pinault, CEO van Kering, waar oa Gucci onder valt, al weten geen noodzaak te zien voor een dergelijk systeem.

Emporio Armani waagde er deze week zelfs een persbericht aan om zijn visie op de kwestie bekend te maken:

‘I think that a revision of calendars is in some ways desirable: the times, and not only the digital revolution, require it. However, I think it is premature to be swept away by the enthusiasm over the see-now-buy-now: for this revolution to be effective and permanent, it will be necessary to intervene on every step of the pipeline (…)This will require time and naturally a strategy fit at all levels, which I am ready to undertake.’

Armani is dus gematigd enthousiast. Karl Lagerfeld daarentegen, die gisteren zijn nieuwste collectie voor Fendi showde, liet backstage aan Financial Times weten het maar ‘een rommeltje’ te vinden.

'The reality is that you have to give people the time to make their choice, to order the clothes or handbags, and to produce them beautifully so that editors can photograph them. If not, that's the end of everything.’ Aldus Karl. 'Brands who have 300 shops like Fendi can do it, but then you have to make it already six months before, show it to the editors and somebody will see it anyway. That's impossible.'

Rake woorden dus – we hadden niet anders van Herr Lagerfeld verwacht. En ook in Parijs, om precies te zijn bij de Huizen Dior, Karls Chanel, Chloé, Isabel Marant, Balenciaga en Lanvin, hebben ze al uitgesproken geen fan te zijn van het see now, buy now-systeem.

Waar Karl overigens wél voor te porren is? Aan Financial Times verklapt hij: 'Now I want to do something else - perhaps it's too early to talk about it - to make a special collection only for the internet. Fifteen things, you buy them and you get them immediately.'

En dat klinkt dan weer als een aardige middenweg...

De tijd zal leren of, hoe snel en hoe breed deze nieuwe ontwikkeling zich zal uitspreiden...