Hoe duurzaam is de nieuwe Conscious Exclusive-collectie?

H&M geeft antwoord.

Meest gelezen

Vandaag stellen we 'm aan je voor: de nieuwe collectie van H&M's duurzame Conscious Exclusive-lijn, waarvoor het designteam in het kader van de aanstaande mode-expositie 'Fashion Forward: 300 years of fashion' in de archieven van het Parijse Musée les Arts Decoratifs dook en de mooiste silhouetten, prints, schilderijen en details naar boven haalde om in een nieuwe jas te steken. Een duurzame jas.

Advertisement - Continue Reading Below

DE ZAKEN OP EEN RIJ
Van de grote kledingketens is H&M een pionier op het gebied van duurzame mode. Zo weet je misschien dat de Zweedse modeketen onder meer:

> al sinds 2011 jaarlijks een nieuwe Conscious-collectie presenteert, van oa recycled polyester en biologische katoen en zijde. Dit jaar gebruikte H&M daarnaast ook nieuwe materialen als denimite (van gerecycled denim en verwerkt in oa oorbellen) en kralen van gerecycled glas (ter decoratie op verschillende kledingstukken).

Meest gelezen

> onder de noemer 'Conscious' niet alleen aan het milieu denkt, maar zich met een Fair Wage Project ook inzet voor betere werkomstandigheden en salarissen voor arbeiders in de fabrieken waar de kleding wordt geproduceerd.

> consumenten de mogelijkheid biedt hun oude kleren in te leveren in de winkel (in ruil voor korting op een nieuwe aankoop) om die kleding te kunnen gebruiken voor haar recycleprogramma Close the Loop. In april staat er overigens een heuse World Recycle Week op stapel, gepromoot door zangeres M.I.A., om dat nog eens aan te jagen.

Tijdens een door H&M georganiseerde paneldiscussie over duurzaamheid en interviews met de pers - waar ondergetekende voor naar Parijs toog - gingen H&M's Head of Sustainability Anna Gedda en Creative Advisor Ann-Sofie Johansson ook lastige vragen niet uit de weg.

Welk deel van de totale H&M-productie is echt conscious?
Anna: '20 procent van het materiaal dat we gebruiken is duurzaam. Wij meten in materiaal. Dus het kan per week verschillen op hoeveel items dat neerkomt. Maar als je een H&M-winkel binnenloopt zul je zien dat het een behoorlijk aantal is.'

Is deze Conscious Exclusive collectie gemaakt in één van de fabrieken waar het Fair Wage Project al is gestart?
Anna: ‘Nog niet. We zijn gestart met onze grootste leveranciers. Degenen die het belangrijkst voor ons zijn. Dat zijn er 155. Het doel is om die in 2018 allemaal te hebben overgezet. De reden waarom we starten met hen is omdat het voor de fabrieken best heftige veranderingen zijn en zij de middelen hebben om die te kunnen creëren. Deze 155 vormen zo een goede business case voor de andere fabrieken.’

Eén van de doelen van dit project is beter loon voor de arbeiders. Hoe verhoudt zich dat tot het loon in de rest van die landen?
Anna: ‘De regering stelt er een minimumloon vast, waar veel arbeiders in andere fabrieken dan die voor H&M werken ver onder zitten. Wij willen er juist boven zitten en dat arbeiders ook betaald krijgen naar ervaring en vaardigheden, en voor overuren. In landen als Bangladesh word je niet gewaardeerd met een bonus of iets dergelijks. Bij het Fair Wage Project wel. Een ander belangrijk aspect van het project is dat wij vinden dat niemand beter kan bepalen wat hij nodig heeft om te kunnen rondkomen dan de werknemer zelf. Dus we vragen hen naar hun perceptie van een eerlijk loon. Ook zijn vakbonden slecht zichtbaar. Met dit project maken we arbeiders duidelijk dat ze een bond kunnen vormen, dat ze als ze collectief onderhandelen sterker staan.’

Hoe verklaren jullie de paradox van wekelijks nieuwe kleding in de winkels hangen – en duurzaam willen zijn?
Ann-Sofie: ‘Er komen wekelijks nieuwe dingen binnen, maar we hebben veel lijnen, dat kan de ene keer iets voor de kinderlijn zijn, de andere keer iets voor de mannen. Je hoeft niet iedere week iets nieuws te kopen. Ik vind niet dat we dat aanmoedigen. Je kunt tegenwoordig ook een H&M inlopen om alleen inspiratie op te doen. En op het idee te komen om iets ouds uit de kast te halen, en het te updaten met een nieuw accessoire. We willen dat mensen bewust kopen en wij willen de beste optie zijn als het daarop aankomt. En een betaalbare.’

Vanaf 7 april hangt de nieuwe Conscious Exclusive collectie in de (online) rekken. Met uitzondering van drie trouwjurken, die zijn alléén online te koop.

Op de foto links: Creative Director Ann-Sofie Johansson met Julia Restoin Roitfeld, die na Vanessa Paradis, Amber Valetta en Olivia Wilde het boegbeeld van de collectie is, tijdens de cocktailavond. Rechts: Head of Sustainability Anna Gedda tijdens een paneldiscussie over duurzaamheid.

 

Items uit de Conscious Exclusive collectie tentoongesteld, samen met het materiaal waarvan ze gemaakt zijn, tijdens een speciale presentatie in het Musée les Arts Decoratifs.

Al gezien? Voor het eerst zijn er ook drie trouwjurken in de collectie opgenomen >