Interview: Marie-Aude Baronian over Fashion & Philosophy

Op 22 april start het tweedaagse symposium Fashion & Philosophy; een plek waar denkers, doeners en liefhebbers over, van en uit de mode samenkomen. Met één van de initiatiefnemers, filosoof en universitaire hoofddocent visual culture Marie-Aude Baronian, dook ik een tikkeltje de diepte in en vroeg naar de raakvlakken tussen mode en filosofie. En waarom we natuurlijk moeten komen.

Meest gelezen

Een event over mode en filosofie; hoe interessant is dat voor mensen die menen niet per se veel over mode na te denken? Nou, heel. Het lijkt misschien alsof die twee lijnrecht tegenover elkaar staan, maar in werkelijkheid gaan ze hand in hand. Hoewel mode soms wordt weggezet als een oppervlakkig verschijnsel, is het juist een vormtaal waarmee we communiceren en dat zich leent voor stof tot denken en reflectie. Mode en filosofie houden zich namelijk bezig met dezelfde thema’s: het lichaam, perceptie, het tijdelijke, identiteit, esthetiek en politieke en ethische kwesties.

Advertisement - Continue Reading Below

PROFESSIONALS & INTELLECTUALS
Het doel van het tweedaagse symposium Fashion & Philosophy is dan ook om verschillende sprekers uit het academische veld en professionals uit de mode-industrie samen in gesprek te laten gaan, om zo een uitdagende en verlichtende discussie te starten over werelden die lijken te botsen maar die juist zoveel raakvlakken hebben.

Om die reden zal de avond op vrijdag 22 april in Hotel Droog (typisch Dutch Design!) ingeluid worden door een discussie tussen modeontwerper Alexander van Slobbe en Marie-Aude Baronian zelf. Van haar hand verschenen al meerdere publicaties over het onderwerp. Ze deed ook een studie naar het werk van Alexander van Slobbe en is nu bezig met een boek waarin ze designers aan filosofen koppelt. Op een conceptuele manier creëert ze een dialoog door bijvoorbeeld Hussein Chalayan aan de filosoof Jean Baudrillard te koppelen, of Alexander van Slobbe aan de denker Claude Lévi-Strauss.

Meest gelezen

Iris van Herpen herfst/winter 2016-2017

Waarom een evenement over mode en filosofie?
‘Mode is een zeer zichtbaar en globaal fenomeen, iedereen is erbij betrokken, het is overal. Daarom moeten we het gaan ondervragen. Waarom is mode zo belangrijk in onze visuele cultuur? Wat zegt het over ons lichaam, over onze identiteit? What you wear is what you are and what you are not. Het verbaast me altijd hoe we in de hardcore wetenschappelijke onderzoeken veel te lang te weinig aandacht aan dit onderwerp hebben besteed.’

 

'Koop je tweedehands, designerkleding, of bij een grote keten? Iedereen heeft een relatie met kleding.'

 

Goed, filosofie en mode hebben veel raakvlakken, maar is dit symposium ook leuk voor de mode-leek?
‘Kleding betreft iedereen. Zelfs iemand die beweert dat mode hen niet interesseert, die zal zich toch ook moeten kleden. De kleding moet eens gekocht worden. Dat is een bewuste handeling. Koop je tweedehands, designerkleding, of bij een grote keten? Iedereen heeft een relatie met kleding. Dat willen we laten zien. In onze cultuur en in onze geschiedenis heeft kleding zo’n belangrijke positie ingenomen. Het zegt iets over tijd, gender, afkomst, klasse en lichamelijkheid.’

En wat valt er voor de mode-professional te halen?
‘Een ander doel is om het gat tussen de professionals binnen mode en intellectuelen te dichten. Daarom open ik het gesprek met Alexander van Slobbe. Hij heeft zo’n belangrijke rol gespeeld in het positioneren van Dutch Fashion. Van Slobbe is een ontwerper die niet alleen kleding maakt en ontwerpt, maar ook denkt over de positie van kleding in de Nederlandse context en daarbuiten. Ik benader Alexander van Slobbe in ons gesprek dan ook niet alleen als een fashion designer maar ook als een fashion theorist.’

Wordt er tegenwoordig juist niet al veel over kleding nagedacht? Boeken zoals Woman in Clothes kaarten bijvoorbeeld ook aan dat kleding zoveel meer is dan ook een stuk stof.
‘Ja, dat klopt. Het feit dat er meer aandacht is vanuit wetenschappers betekent dat er iets speelt in de maatschappij. Het is een weerspiegeling. Geen enkele designer ontwerpt meer een collectie zonder storystelling. Het verhaal rond de kleding zelf, de inspiratie, de doelgroep, maar ook de politieke en sociale dimensie, het sijpelt allemaal door naar de consument, die op haar beurt weer een verhaal maakt van het kledingstuk. Neem een zwarte coltrui. Voor mij heeft het een andere betekenis dan voor jou. Zo’n trui zit in een web van connotaties.’

Gaat dat verhaal soms niet te ver? Het is immers wel weer ‘gewoon kleding’?
‘Als je te dichtbij de evident van de functie zit, wat is daar nou relevant aan? Daar hoeft niet over nagedacht te worden. Iedereen kent de functie van de stropdas; het is formeel, zakelijk. Ik ben niet geïnteresseerd in de common sense, ik wil juist verder gaan. Om datzelfde object vanuit een ander prisma bekijken. Het deconstrueren van dat wat we al weten. Dat is ook wat ik altijd aan mijn studenten probeer te leren. Waarom draag ik deze kleding? Waarom kleed ik me netjes of juist niet? Wat wil ik ermee bewijzen? Die vragen zijn complexer dan het lijkt. En door ze te blijven stellen, pel je steeds een laag van de betekenis af. Dat is wat we tijdens het tweedaagse symposium gaan doen.’

> Think Fashion: Fashion & Philosophy, vrijdag 22 april in Hôtel Droog en zaterdag 23 april in de Doelenzaal van de Universiteit van Amsterdam, reserveren kan via thoughtsandfabrics@gmail.com.