Een modefestival met Gigi Hadid als headliner: álles wat je moet weten over Bread&Butter 2016

Zalando heeft groot nieuws. De Berlijn-based webshop heeft gisteravond in diezelfde stad tijdens een groots feest (Berlin style, in samenwerking met it-duo Dandy Diary – check them out), voor het eerst iets losgelaten over haar grote plannen voor Bread&Butter by Zalando. ELLE was erbij. En we vatten één en ander even voor je samen, want dit valt in de categorie 'wil je bij zijn'.

Meest gelezen

Bread&Butter? Rings a bell, right? Is inderdaad die grote internationale modevakbeurs, waar tweejaarlijks grote labels op streetweargebied hun collecties voor het volgende jaar toonden, en wat lange tijd dé plek was waar inkopers, pers, ontwerpers en labels elkaar ontmoetten. Tijdens die beursdagen stond er veel meer op het programma dan stands bezoeken. Viel het samen met een EK of WK dan veranderde de beurstuin spontaan in een Biergarten met groot scherm. Grote muziekartiesten die op 't punt van doorbreken stonden traden er op (zo 'ontdekten' wij Janelle Monáe al voordat Outkasts Big Boi haar carrière een slinger gaf). Er werden fashionshows gehouden, en zo kunnen we nog even doorgaan.

Advertisement - Continue Reading Below

Doen we niet. Want in december 2014 bleek er niet genoeg geld meer om Bread&Butter te blijven organiseren. De beurs dreigde failliet te gaan. Ware het niet dat Team Zalando er heil in zag Bread&Butter nieuw leven in te blazen. Zalando kocht de boel op en maakt het nu naar eigen zeggen 'van een trade show tot een trend show', die toegankelijk is voor álle modeliefhebbers. Van 2 tot 4 september vindt de allereerste editie plaats en gisteravond werd de pers overgevlogen naar de Duitse hoofdstad waar Zalando voor het eerst uit de doeken deed hoe het event eruit komt te zien.

Meest gelezen

VATTEN WE EVEN VOOR JE SAMEN:

> Van trade show naar trend show dus. Oftewel: geen rechttoe rechtaan beursstands meer waar inkopers de collecties van volgend jaar kunnen zien, maar ‘experiences’ waarin modelabels de consument zelf de nieuwste trends voor het seizoen dat voor de deur staat (herfst/winter 2016) laten ontdekken. Én waar meteen gekocht kan worden. Online weliswaar, want: Zalando. See now buy now, dus.

> De collecties worden tentoongesteld in een innovatieve en digitale (again: Zalando) omgeving en het thema is 'NOW', waarmee de nadruk nog maar eens gelegd wordt op real time fashion. ‘Door Bread&Butter by Zalando zijn klanten niet langer uitgesloten van de fashionwereld, maar worden ze uitgenodigd om er deel van uit te maken,’ verduidelijkte David Schneider, co-founder van Zalando.

> Welke merken je er gaat tegenkomen? Geen kleine jongens. Zo’n 25 internationale modemerken zijn al van de partij, onder wie Adidas, Converse, Eastpak, Lee, Levi’s, Reebok, Stance en Vans. Nike host er een unieke training experience, en Hugo Boss, Puma, Topshop en Zalando verzorgen er catwalkshows die niet onder doen voor die van fashion week.

> Het event is opgezet rond vijf thema’s: Get Physical, Fill your Feed, Mix it Up, Make it Yours en Gear Up. En op basis van die thema’s worden customization workshops, augmented reality experiences en bijzondere collector items aangeboden.

> Muziek speelt, net als bij het originele Bread & Butter, een grote rol. Boiler Room creëert de muzieksetting voor het event en zal verschillende pop-up en live performances van interessante artiesten organiseren. Wie, dat wordt binnenkort bekendgemaakt.

> Meteen ook even heet modenieuws: Marni(!) geeft er een voorproefje van de schoenencollectie die het merk exclusief voor Zalando heeft ontworpen. We ontfutselden alvast wat inside information: dit.wordt.leuk. Marni koos voor remakes van allerlei bekende schoenen van (en in samenwerking met) andere labels. Een klassieke Vans-sneaker bijvoorbeeld, een Timberland en een paar Dr. Martens...

> En – en nu komt het – Gigi Hadids hoogsteigen collectie in samenwerking met Tommy Hilfiger, genaamd Tommy x Gigi zal zijn debuut maken tijdens Bread&Butter, waarvoor het topmodel zelf ook afreist naar Berlijn.

Net als Gigi erbij zijn? Tickets kosten € 15 p.p. en zijn hier verkrijgbaar vanaf 13 juli. Het betere excuus voor een midweekje Berlijn, oder?

 

De Berlijnse Arena is de locatie zijn waar het allemaal gaat plaatsvinden (foto: Markus Nass):

 
Een impressie van de catwalk-venue (beeld: Kemmler Kemmler):

  
Gigi Hadid en Tommy Hilfiger at work: