Heel goed Pinterest-nieuws voor frequente webshoppers

Aren’t we all?

Pinterest, één van onze – nee, misschien wel ons allerfavorietste sociale medium, heeft een verandering doorgevoerd. En dat is dit keer goed nieuws. Het maakt shoppen via Pinterest namelijk een stuk gemakkelijker.

‘Shopping with Pinterest’ noemt het bedrijf het zelf. En dat gaat zo in zijn werk:

De nieuwe update bevat een zogeheten shopping bag for the internet. Die boodschappenbuidel houdt voor je bij welke producten, die je over het gehele web bent tegengekomen – dus niet alleen op Pinterest – wil kopen. En dat doet ie op ál je devices, van laptop tot tablet tot smartphone. Je eigen online wishlist dus, die je in één keer, en met één transactie kunt afrekenen. Mits de webshops allemaal zijn aangesloten op het systeem van Pinterest, that is. Maar dat zijn er volgens Pinterest inmiddels al een whopping 20.000.

Advertisement - Continue Reading Below

Maar misschien nog wel het leukste aan de update zijn de automatic object detection tool en de camera-zoekfunctie. Op Pinterest kom je immers vaak dingen tegen waarvan je geen idee hebt waar je het moet kopen, nietwaar? Dit achterhalen kan soms uren duren en in het ergste geval een eeuwige speurtocht blijven. Met automatic object detection (dat Pinterest voor het eerst in november uitprobeerde) hoef je alleen maar op ‘t visual search-icoontje in de rechterbovenhoek van een pin te klikken om het item (of vergelijkbare items) te kunnen vinden.

Meest gelezen

De camera-zoekfunctie daarentegen (die ergens in de komende maanden zal worden ingevoerd) werkt andersom: stel je komt in real life iets tegen dat je HEEL graag wil hebben, maar waarvan je geen idee hebt waar je het kunt kopen, maak je er een foto van met je smartphone en vervolgens geeft de app je het product (of bij geen verkrijgbaarheid vergelijkbare producten) weer op Pinterest. De curators voor beide tools zijn Pinterests eigen editors, zowel in-house als gast-editors - die dan ongetwijfeld voor bepaalde merken werken en dus niet geheel neutraal zijn, maar hé, dat nemen we dan maar even op de koop toe.

Zó gevaarlijk voor de portemonnee, maar tegelijkertijd zó fijn. Wat jij?