Terwijl we tweejaarlijks op de catwalks kunnen zien wat de grote modehuizen als nieuwste trends bestempelen, meet Google Search ieder jaar welke trends daadwerkelijk aanslaan bij consumenten. Oftewel: waarop online het meest wordt gezocht.

Wat blijkt? In de periode van mei 2014 tot en met dezelfde maand in 2016 werd er (in de UK en US) het meest gezocht op 'bomberjacks', 'off-the-shoulder tops en jurken' en 'jumpsuits en playsuits', zo meldt Google naar aanleiding van haar Fashion Trends 2016-rapport. In april nam bijvoorbeeld het aantal zoekopdrachten naar bomberjacks met 297 procent toe in Groot-Brittannië en met een whopping 612 procent in Amerika.

Google stelde naar aanleiding van haar rapport naast de populairste items nog een aantal zaken vast:

> De trend dat vrouwen zich mannelijker zijn gaan kleden en andersom (denk aan bomberjacks) en dat de lijn tussen dames- en herenkleding daardoor veel minder scherp is geworden.

> Kinderkleding wordt volwassener (met North West en Blue Ivy als grote voorbeelden).

> De hang naar comfort (jumpsuits) en functionaliteit is groot onder consumenten.

> Maar ook dat consumenten meer dan ooit hun eigen persoonlijke draai aan trends willen geven en ze niet meer klakkeloos één op één overnemen.

Items die dit jaar aanzienlijk minder vaak in de zoekbalk werden ingetikt dan voorheen? 'Lange rokken', 'middellange rokken' en 'skater T-shirts'. Hier kun je het volledige UK en US-rapport van Google terugvinden.