Gaan we nu eindelijk ontdekken wie de altijd anonieme Martin Margiela is?

Fashion's invisible man, de Greta Garbo van de mode; wordt hij eindelijk ontmaskerd?

Meest gelezen

In een tijd waarin designers dikke vrienden zijn met de grootste sterren op aarde, waarin de designers zélf de supersterren zijn, waarin modellen niet meer geboekt worden om hun looks, maar om hun persoonlijkheid en indrukwekkend aantal volgers op social media, en waarin met de transfer van een designer van het ene naar het andere modehuis FIFA-waardige bedragen gemoeid zijn... in die tijd is het haast ondenkbaar dat een ontwerper anoniem kan en wil blijven.

Advertisement - Continue Reading Below

Martin Margiela was het jarenlang. De Belgische ontwerper weigerde steevast een stap in de spotlights te zetten. Hij liet zich niet zien tijdens catwalkshows, begaf zich niet op modefeestjes, gaf geen interviews, deed alleen dat wat hij wilde doen: creëren. Het was enerzijds een vorm van rebellie. Margiela zette zich op die manier af tegen de invloed van commercie op creativiteit binnen de modeindustrie. In de Supermodels-nineties stuurde hij juist modellen met maskers en andere gezichtsbedekkende zaken de catwalk op. Alles om de aandacht van de kijker niet af te laten leiden van dat waar het om ging: de kleding. Die moest namelijk voor zich spreken. Bovendien wilde Margiela benadrukken dat een modehuis wordt gerund door een team, niet door één man. Alles wat de deur van het atelier uit ging, van correspondentie tot complete collecties, werd dan ook steevast ondertekend met 'Maison Martin Margiela'.

Meest gelezen

Hoewel je je anno 2017 af kunt vragen of die tactiek nu nog zou werken, werkte het maar al te goed voor hem. Het mysterie rondom de ontwerper (was die ene enkele ongeverifieerde foto op Google Afbeeldingen nou écht Margiela?), en het mysterie rondom zijn shows; het maakte van hem een icoon zonder dat iemand buiten zijn privékring ooit maar zijn gezicht had gezien.

THE ARTIST IS ABSENT

Die conclusie werd ook getrokken in de documentaire The Artist is Absent van filmmaker Alison Chernick, die volledig draaide om Martin Margiela's wens anoniem te blijven. De korte film werd met volledige support van Margiela gemaakt, en bevat interviews met verschillende kopstukken uit de mode-industrie. Maar ook hierin is – je raadt het al – Margiela zelf de grote afwezige. Naar verluidt veto-de hij, tot haar grote teleurstelling, het enige korte beeldmateriaal dat Chernick van hem kon vinden (een fragment samen met zijn voormalig werkgever Jean Paul Gaultier) eruit.

Advertisement - Continue Reading Below

[/instagram]

Margiela's 'aftreden' in 2009 als hoofdontwerper van het label dat hij samen met co-founder Jenny Meirens oprichtte, leek een uitgelezen kans om zich nu eindelijk aan het publiek bekend te maken. Maar dat gebeurde niet. Sterker nog: Margiela leek van de aardbodem verdwenen. John Galliano volgde hem op, wat in eerste instantie een vreemde keuze leek. Ware het niet dat de anonieme donkerte waar Margiela zich jaren in verstopte, diep in zijn ateliers, voor die voorheen zo flamboyante Galliano (na alle consternatie rondom zijn verslavingen en Galliano-gate, met zijn ontslag bij Dior tot gevolg) als geroepen kwam.

WE, MARGIELA

De grote vraag blijft echter: gaan we Monsieur Margiela ooit nog zien? Er is een sprankje hoop. Een precieze releasedatum is nog niet bekend, maar ergens in 2017 komt een bijzondere nieuwe documentaire uit. Dit keer van Nederlandse makelij; het Rotterdamse Mint Film Office. We Margiela gaat-ie heten, en voor het eerst zullen we co-founder Jenny Meirens en een groot deel van het designteam dat jarenlang aan Martin Margiela's zijde werkte daarin aan het woord zien en horen. 'Extensively,' zo belooft de website rondom de documentaire, 'over de creatieve processen en alle unieke filosofieën van de Maison'. Gedetailleerde, intieme interviews, die blootleggen waar het succes van één van de invloedrijkste modehuizen van deze tijd op gebaseerd was. Een kleine scoop wordt alvast gegeven: 'strong gut-feeling' en het nemen van creatieve risico's in plaats van het maken van op verkoopcijfers gebaseerde, uitgekiende concepten.

Kortom: dit wordt een documentaire die tot ver buiten de mode-industrie zal inspireren. Én we leren Margiela dus beter kennen dan ooit. En wie weet, wíe weet, is het de Nederlanders wél gelukt om beeldmateriaal van Margiela aan het filmwerk toe te voegen.

Then again: is de legende eigenlijk niet veel mooier als het mysterie in stand wordt gehouden…?

Bekijk de twaalf minuten durende docu The Artist is Absent hieronder terug, mocht je die gemist hebben, zodat je helemaal klaar bent voor We Margiela zodra die uitkomt. En hou het Instagramaccount van We Margiela in de smiezen voor de releasedatum – óók van het gelijknamige boekwerk dat zal uitkomen.

Voor de echte fans heeft Mint Film Office bovendien iets bijzonders in gang gezet: wie zich op de site na het betalen van een kleine vergoeding aanmeldt, ontvangt verspreid over de komende drie maanden drie enveloppen met exclusieve foto's en transcripten van interviews uit We Margiela. Lees er hier meer over.