Het Franse modehuis wordt op de vingers getikt door de Autorité de Régulation Professionnelle de la Publicité (ARPP), wegens de nieuwe campagnebeelden voor herfst/winter 2017. Volgens de Franse instantie zijn de foto's 'degrading' voor alle vrouwen.

Business of Fashion weet te melden dat het ARPP meer veel officiële klachten heeft binnengekregen over de campagne, en het label heeft gevraagd deze campagne in te trekken en te herzien. Hoofd van het ARPP, Stéphane Martin, liet weten dat de campagnefoto's de normen en waarden binnen de reclamecode schonden en dat ze 'waardigheid en respect in de representatie van de persoon' ontkende. Vernederend, zo vinden heel veel mensen.

xView full post on X

Ai…

Martin voegde daaraan toe dat er ook zorgen waren over hoe dun de modellen op de foto's waren, en hoe dat het zelfbeeld van jonge meisjes negatief zou kunnen beïnvloeden. Iets waar het label al vaker voor onder het vuur heeft gelegen: in 2015 werden campagnefoto's geband in Engeland omdat een model zo dun was dat je haar ribbenkast kon zien.

Het gaat om de volgende omstreden advertentiefoto's van Saint Laurent – geschoten door het Nederlandse fotografenduo Inez van Lamsweerde en Vinoodh Matadin. Het modehuis heeft nog niet gereageerd op de kritiek, de beelden zijn ook nog steeds te zien op social media – waar inmiddels ook flink geklaagd wordt.

Kijk en oordeel zelf:

[twitter ]https://twitter.com/YSL/status/830180915385077760[/twitter]

[twitter ]https://twitter.com/YSL/status/830163683724652544[/twitter]