De modewereld wordt diverser: het is niet meer alleen blond en dun wat de klok slaat

Van transgendermensen tot plus-size modellen.

Meest gelezen

De shows van deze herfst staan voor de deur, het aftellen voor New York en London Fashion Week is begonnen en behalve een heleboel betoverende, hebberigmakende looks is er één ding dat we misschien nog wel liever willen zien: meer diversiteit op de catwalk. Afgelopen lente hadden we al een primeur: voor het allereerst gebruikte élke designer tijdens New York Fashion Week minstens één niet-wit model. En dit seizoen streven campagnes voor het eerst de catwalk voorbij als het gaat om inclusiviteit. The Fashion Spot heeft net zijn nieuwe Diversity Report uitgebracht waarin alle modeshows en campagnes van het seizoen worden onderzocht op diversiteit, en de cijfers zijn hoopgevend.

Advertisement - Continue Reading Below

Verscheidenheid

In de campagnes voor herfst 2017 was het aandeel van niet-witte modellen in advertenties iets meer dan dertig procent – aanzienlijk meer dan de 24 procent van lente 2017, én iets meer dan de 27,9 procent op de catwalk. Wel was dit seizoen op de catwalk de allergrootste verscheidenheid aan modellen te zien sinds The Fashion Spot 2,5 jaar geleden met hun onderzoek begon.

Op het gebied van de zichtbaarheid van transgendermensen is er minder te vieren. Zoals elk seizoen waren er ook nu maar zes transgendermodellen onder de 457 gecaste modellen. Het is meer dan vorige seizoenen, maar er is duidelijk nog genoeg te doen.

Meest gelezen

Wel goed nieuws: de zesentwintig plus-size modellen die dit jaar over de catwalk liepen in New York. Helaas zakte het aandeel van plus-size-modellen in campagnes wel iets: dat waren er maar tien. Als het gaat om leeftijd zijn we zeker goed op weg. Waar in de lente van 2017 maar twee modellen van boven de 50 werden geportretteerd, waren het er deze herfst maar liefst veertien.

Representatie

Hoewel er reden is voor voorzichtige blijdschap zijn de campagnes en de catwalk nog steeds geen goede representatie van onze maatschappij. En dan hebben we het nog niet eens gehad over die paar merken die geen énkele diversiteit toonden: niet in hun shows én niet in hun campagnes. Hopelijk draagt dit rapport van The Fashion Spot bij aan de discussie, en zullen we komend seizoen nog meer hoopgevende cijfers zien.

Zo komt de dag dat dit soort dingen niet meer nieuwswaardig zijn maar de allernormaalste zaak van de wereld weer een stapje dichterbij.

ELLE's modenummer ligt nú in de winkel: Edines voorwoord >