9 dingen die je moet weten voordat je Kenzo X H&M inslaat

Morgen is het D-day!

Fotografie: Moniek Moerland & H&M

Advertisement - Continue Reading Below

1. ​De lanceringsshow in New York was De Bom

Met mijn hand op het hart één van de beste shows die ik tot nu toe meemaakte. En dat zit 'm niet alleen in de kleding. Kenzo-designers Carol Lim en Humberto Leon trommelden New York cool kids op, kozen voor dansers, creatievelingen en not your everyday modellen om de kleding te showen, staken een blik muzikanten met trommels en blaasinstrumenten en een beatboxer in Kenzo-tenues, en zetten, samen met creative director van de show (kunstenaar, fotograaf en hun persoonlijke held) Jean Paul Goude, een spektakel neer dat iedereen nog lang zal bijblijven. Meteen na afloop van de show werd het publiek de catwalk slash dansvloer opgetrokken waar het de daaropvolgende uren niet meer vanaf kwam dankzij keiharde R&B en hiphopdeunen van de dj, gevolgd door een surprise act van Ice Cube (kid you not). Magische avond, dat zeg ik je, waar ik nog steeds van aan het revalideren ben.

Advertisement - Continue Reading Below

​2. De collectie zit – als een ware speurtocht – vol verborgen en minder verborgen verwijzingen

En wel naar het werk van Kenzo Takada, de oprichter van het huis Kenzo en de allereerste Japanse designer die, vanaf begin jaren zeventig, naam maakte in modestad Parijs. Zo zijn er jurken geïnspireerd op een bijzonder archiefexemplaar waar er ooit slechts twee van zijn gemaakt, zijn veel items reversible zoals ook Takada deed, en zijn de panter- en tijgerprint, de off-shoulder items, de catsuits, de bloemenprints, de knitwear, het nepbont en het medaillon-detail een eervolle knik naar de grootmeester.

Advertisement - Continue Reading Below

​3. Carol en Humberto hebben een gunfactor van heb ik jou daar

Ze zijn jong, creatief, hebben een verhaal te vertellen. Beschrijven zichzelf als 'fanatic shoppers' die er hun werk van hebben kunnen maken. Startten een aantal jaar terug hun eigen label Opening Ceremony ('We hadden geen idee wat we deden, we just did it'), dat door een enorme schare cool kids, muzikanten en andere creatievelingen wordt omarmd. En ook zij stonden ooit in de rij voor de allereerste designersamenwerking van H&M – die met Karl Lagerfeld – en vinden het de grootste eer nu in H&M's portfolio aan collaborations te staan, zo lieten ze tijdens de persconferentie weten. Bovendien zit er overduidelijk veel liefde in deze collectie, die tot in de puntjes (lees: hardware, hangtags en wel tien verschillende shoppingsbag designs bij de kassa) is uitgedacht.

Advertisement - Continue Reading Below

​4. De timing van deze collectie is on fleek

Maximalisatie is hét woord dat de mode van nu, en vooral de nog voor de deur staande seizoenen, omschrijft. More is more. Overdaad, prints, kleuren, clashes… H&M had haar pijlen al een tijdje op Kenzo gericht, eigenlijk al sinds de aanstelling van Carol en Humberto aldaar, maar nu, anno 2016, was de timing beter dan ooit. Dit designerduo staat voor kleur, print mania en fun. En daar kan de wereld best wat van gebruiken op het moment.

Advertisement - Continue Reading Below

5. ​Toch zijn de items los van elkaar minder hysterisch…

… en dus draagbaarder dan je in eerste instantie misschien dacht toen je de lookbookbeelden voor het eerst zag. Bovendien zijn er naast statement pieces als de faux fur tijgerjas en vloerlange jurken met ruches ('een piece of fashion voor een betaalbare prijs', zoals Humberto het noemt), ook sweaters en T-shirts te koop die een stuk minder uitgesproken zijn.

Advertisement - Continue Reading Below

6. De sweatshirts en T-shirts zijn gemaakt van biologisch katoen

En als we H&M's Creative Advisor Ann-Sofie Johansson mogen geloven wordt eraan gewerkt om in de toekomst de designersamenwerkingen – waar mogelijk in het korte tijdspad waarin dergelijke collecties worden bedacht en geproduceerd – nog meer 'conscious' te maken.

Advertisement - Continue Reading Below

7. Er valt vanalles te snoepen uit de mannencollectie

Borrow dit jaar zeker from the boys. Sweaters, bombers en meer van dat is prima over te nemen.

Advertisement - Continue Reading Below

8. ​Deze celebrities zijn fan

Lupita Nyong'o, Iman, Elizabeth Olsen, Sienna Miller, Halsey, Chance the Rapper en last but not least mijn persoonlijke stijliconen Chloë Sevigny en Mia Moretti; zij waren erbij (en sommigen zijn zelfs te zien in de campagne).

Advertisement - Continue Reading Below

9. Kenzo x H&M is vanaf 3 november te koop in geselecteerde winkels en online

Bekijk hier alle 113 losse items.

Advertisement - Continue Reading Below

Tot slot uiteraard nog wat kiekjes:

Haar en make-up backstage.