Ik ga ervan uit dat kledingwinkels hun waar willen verkopen en dus klanten tot aankopen willen verleiden. Hier zit vaak marketingpsychologie achter: zo zijn er bijvoorbeeld meerdere studies gedaan naar het effect van geuren op verkoopcijfers, net als naar de invloed van muziek in winkels. Over paskamers wordt vast ook uitgebreid nagedacht, maar waarom word ik dan toch zo vaak doodongelukkig in die hokjes? Hier de vijf grootste ergernissen en ongevraagde adviezen aan winkeliers.

youtubeView full post on Youtube

1. Helse verlichting

Om met de woorden van eendagsvlieg Tic Tac Toe, kortstondig wereldberoemd dankzij hun hit uit 1997, te spreken: WARUM? Waarom zou je als winkel spierwitte verlichting van bovenaf op potentiële kopers richten? Ik voel me dan net zo ellendig als een hertje dat angstvallig in de stralen van koplampen kijkt en weet dat zijn laatste uur geslagen heeft. Echt, het licht is vaak te fel en te direct op de huid gericht, waardoor zelfs de perzikachtigste huidjes in maanlandschappen veranderen. Dus, winkeliers aller landen, vervang die spotjes door zacht, indirect licht. Zo'n fijn geel of roze schemerlampje zou top zijn. Dan koop ik vast ook meer = iedereen blij.

https://media.giphy.com/media/4jHXZ9aIKFaUM/giphy.gif

2. Inhaken is meemaken

Ik wil vaak hopen kleding tegelijk passen, omdat negen van de tien stukken toch niet staan. Maar waar laat ik al die spullen? De meeste pashokjes hebben veel te weinig haakjes, waardoor veel spullen op de grond belanden. Die wil ik dan meteen niet meer kopen, want wat er op de grond allemaal gebeurt... (Woorden schieten te kort, zie volgende punt.) De oplossing is: niet maar drie haakjes installeren maar minstens zeven. Of acht. Of tien. Vriendelijk bedankt.

https://media.giphy.com/media/PSvMzf5eLjwBO/giphy.gif

3. Vuilnisbelt

Hier moet ik eigenlijk in eerste instantie andere winkelaars op aankijken. Want serieus, wat doen jullie allemaal in die hokjes? Waarom liggen er altijd plukken haar in die hokjes, en in de ergste gevallen ook gebruikte tampons, kauwgom, en vieze slipjes op de grond? De horror. Aangezien sommige klanten kennelijk beesten zijn, is het aan het winkelpersoneel de hokjes schoon te houden voor anderen. Vaker met een bezem erdoorheen dan maar.

https://media.giphy.com/media/26xBD8jb96cfiUEbS/giphy.gif

4. Kiekeboe

Sowieso snap ik niet dat de meeste hokjes gordijnen als afsluiting hebben, aangezien die lappen alleen maar meer stofwolken aantrekken. Waarom niet gewoon een deurtje plaatsen dat op slot kan? Dan zal wel met beveiliging te maken hebben, dat personeel de hokjes ook van buitenaf moet kunnen openen, wat met een gordijn makkelijker is. Maar zorg dan voor een gordijn dat goed sluit, waardoor niet alle mannen die in het gangpad op hun vriendin zitten te wachten meteen een gratis blik op mijn hels verlichte billen krijgen.

https://media.giphy.com/media/oDPiiQsO4lCFy/giphy.gif

5. Kont keren

Over mijn billen gesproken. Ik kan echt vaak mijn kont niet keren bij het passen. Dat die hokjes zo verschrikkelijk klein zijn is waarschijnlijk helaas niet te verhelpen, want vooral in grote winkels moeten veel mensen tegelijkertijd kunnen passen. Maar richt ze dan wel wat handiger in, bijvoorbeeld door op ooghoogte veel haakjes te hangen en in de hoek een stoeltje neer te zetten waar ik dan ten minste mijn voet kan neerzetten om mijn schoenen uit te trekken of mijn jas op neer te leggen. Ik voel me altijd zo'n onhandige stuntelkampioen als ik weer eens agressief mijn gympen of laarzen af probeer te trappen en vervolgens met alles in mijn handen door dat halfopen gordijn heen flikker in mijn onderbroek. Geen prettig beeld, voor niemand niet. Dus: graag iets meer vierkante centimeters erbij en een bankje of stoeltje. Merci.

https://media.giphy.com/media/12BxeGWS1AMTcs/giphy.gifWél fijne hokjes

Natuurlijk zijn niet alle winkels schuldig aan bovenstaande ergernissen. Sterker nog: in Nederland komen steeds meer prettige pashokjes. Enkele van onze favorieten zijn die in de Bijenkorf (lekker ruim), COS ('als ik me even beter wil voelen ga ik er gewoon wat passen!'), Love Stories (prettig licht), Urban Outfitters (fijn bankje) en Topshop (de winnaar van onze pashokjestest: 'hier wil je – en kun je – uren verblijven').

Lees hier onze eerdere pashokjestest >