Eerlijk is eerlijk, winkelen in fysieke winkels is ook niet altijd een feestje, bewijst deze opsomming van ergernissen in paskamers. En toch koop ik liever in 'echte' winkels dan online. Noem me een oma, noem het nostalgie, maar het is de waarheid. Waarom dan wel? Nou, lees deze ergernissen bij online winkelen (en verkopen) maar eens.

[instagram ]https://www.instagram.com/p/BTkkMWHl_oh/?hl=nl&tag... [/instagram]

1. Winkelmandjespaniek

Ik doe vast iets niet goed, maar steeds als ik een leuke selectie in het digitale mandje heb geworpen loopt of mijn computer vast, of ik twijfel zo lang dat de webwinkel in kwestie mijn mandje delete. Hoe dan?! Ik snap dat de webshop de gekozen items niet urenlang vast kan houden, dat doen fysieke winkels ook niet, maar een paar uur kan toch wel? Zucht, first world problem.

https://media.giphy.com/media/1FMaabePDEfgk/giphy.gif

2. Dilemma's, dilemma's

Dit is niet alleen een first world problem, maar ook een grensoverstijgend probleem. Letterlijk. Want soms ontdek je een ge-wel-dige webwinkel in Amerika / Azië / Australië die niemand maar dan ook niemand anders kent, vervolgens gooi je je winkelmandje helemaal vol en lukt het ook nog te bestellen, maar dan snap je bij levering waarom niemand anders hier bij die winkel shopt. Jawel, invoerkosten. En niet te zuinig ook. Zo betaalde ik voor een jas van 250 euro eens 150 euro kosten; betaalde ik niet dan zou die jas voor altijd in de berging van Schiphol blijven. Sophie's choice, niets minder dan dat. (Ik koos er uiteindelijk voor te betalen en de jas dan maar heel veel te dragen, dat snap je.)

https://media.giphy.com/media/gzykwQEjGQ19K/giphy.gif

3. Liever lui dan rijk

Zelf dingen (door)verkopen online vind ik ook geen pretje. Misschien mijn eigen schuld, ik heb er gewoon geen geduld voor. Soms zet ik iets te koop in zo'n Facebookgroep waar mensen prullaria en kleding aanbieden, dan doe ik mijn best op een mooie foto (gekleurde muren en cactussen werken altijd) en komen er veel reacties, maar uiteindelijk komt niemand opdagen. Of ik zet, naar mijn idee, mooie outfits op Martkplaats en vervolgens bieden mensen vijf euro. Vijf euro! Dank je de koekoek, dan geef ik die designertrui liever aan een goed doel of mijn nichtje.

https://media.giphy.com/media/uyWTOgNGGWfks/giphy.gif

4. Een maatje voor het leven

Beetje een open deur deze, maar waarom is het zo moeilijk je maat in te schatten online? Schoenen en broeken waarbij de fit nauw luistert ben ik al gestopt te bestellen, maar T-shirts, truien en jurken zou je toch gewoon moeten kunnen kopen online? Nee hoor. Hoe vaak gebeurt het wel niet dat die croptop op dat model van 1.80 meter een sexy randje buik laat zien maar bij jou lomp tot over je billen valt? Of omgekeerd, dat een oversized trui opeens een kindermaatje lijkt? Vooral bestellen in China, waar men nou eenmaal anders gebouwd is, lijkt vaak mis te gaan. Bekijk hier op BuzzFeed nog meer hilarische #onlineshoppingfails; zoals een goedkoop tapijt bestellen en ontdekken dat het om een muismat gaat.

instagramView full post on Instagram

5. Under pressure tududu tududu

Je hebt van die mensen die heel lekker gaan op aankondigingen als 'aanbieding geldt alleen op donderdagavond' en 'concertkaartjes gaan vrijdagochtend om 10 uur in de verkoop.' Not me. Ik word bloednerveus van tijdsgebonden verkopen. Het gaat ook altijd mis: computers die vastlopen, virtuele rijen waarin mensen elkaar de tent uit meppen, extra kortingen of concerten die online komen, opwinding, extra kaarten die nog sneller op lijken te raken, misgrijpen, teleurstelling. Zucht. Die rollercoaster van emoties eindigt meestal in het uit het raam willen gooien van mijn laptop of in ieder geval de klep hard naar beneden slaan.

https://media.giphy.com/media/xT9DPwpZktmbABO97G/giphy.gif

Red de winkelier

Misschien ben ik de laatste der Mohikanen, maar ik blijf gewoon lekker in fysieke winkels kopen. Er kan niks op tegen kleding passen, de fit zien, de stof voelen en geholpen worden door een echt mens in plaats van zo'n chattende robot. Ik weet het, er zijn ook echt fijne webwinkels (Asos, Yoox, Net-a-Porter, Vestiaire Collective, Farfetch, ik ken en bekijk ze allemaal hoor). En het is natuurlijk mogelijk om slim online te kopen, maar ik pas. Help ik meteen de winkeliers mee, want de Nederlanders retailers hebben het ook heus niet makkelijk...

Deze Asos Shoppingtool zal je leven veranderen >